کشف ويرگول دولتي نجومي‌ساز!

کشف ويرگول دولتي نجومي‌ساز!
مجلس براي بررسي حذف ويرگولي که حقوق مديران و نمايندگان را مادام‌العمر مي‌کند، طرح دو فوريتي مي‌دهد

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از جوان،  يك ويرگول كه كمي با يك نقطه متفاوت است و يا اگر نقطه را مانند يك كشمش فرض كنيم، ويرگول شبيه يك كشمش سوك‌دار مي‌شود، در متن قانون بودجه سال 96 كشور «نفوذ» كرده و درست جايي نشسته كه قادر است چندين هزار ميليارد تومان خرج بيشتر براي ملت بتراشد و حقوق مادام‌العمر براي مسئولان و نمايندگان مجلس ايجاد كند.
اگر در متن قانون، عبارت به اين شكل باشد كه «حقوق، ثابت بماند» يعني ويرگول بين «حقوق» و «ثابت» قرار بگيرد، مشمول كسر كسور نمي‌شود اما اگر ويرگول پس از «ثابت» بنشيند و آن عبارت به «حقوق ثابت» تغيير كند، مشمول كسر كسور شده و براي صندوق‌هاي بازنشستگي بار مالي سنگيني ايجاد مي‌كند و دامنه حقوق‌بگيران نيز زيادتر خواهد شد.


از آنجايي كه تبصره اين قانون در سال 90 حذف شد تا مديران حقوق مادام‌العمر نگيرند، حالا اين ويرگول که پس از واژه ثابت نشسته  براي خود مجلسي‌ها شبهه ايجاد كرده است كه آيا يك سهو است يا تعمدي براي احياي حقوق مادام‌العمر و يا دست طبيعت در كار بوده است!
دست طبيعت در تغيير متون و نوشته‌هاي مكتوب از قديم با نقطه‌گذاري فعال بوده است. اما نه نقطه پايان جمله بلکه  نقطه‌هاي حروف نقطه‌دار، زيرا علائم سجاوندي، در قديم به كار نمي‌رفته است. به اين ترتيب گاهي شاعر سروده و نوشته است: «جام» اما نقطه جيم در فرسايش روزگار از بين رفته و پشه‌اي هم روي حرف جيم نشسته و پس از برخاستن نقطه‌اي به جا گذاشته كه حالا «جام»، «خام» خوانده مي‌شود!   اما همه دردسرهاي نقطه‌گذاري‌هاي دست طبيعت، دعواي شعرا و مشغوليت آنها براي اثبات درستي جام يا خام بود اما ورود علائم سجاوندي به دستور زبان فارسي و استفاده از علامتي كه به آن ويرگول مي‌گويند، گاهي دردسرهاي ميلياردي ايجاد مي‌كند و گاهي نيز مرگ و زندگي را جابه‌جا مي‌كند.  

ويراستاران در كلاس‌هاي درس ويراستاري معمولاً از اين مثال استفاده مي‌كنند كه جابه‌جايي مكان ويرگول در عبارت «بخشش، لازم نيست اعدامش كنيد!» و «بخشش لازم نيست، اعدامش كنيد!» دو نتيجه مرگ‌ يا زندگي دارد. حالا ويرگول قانون بودجه 96 «ناگهان» در جايي نشسته كه يك عده‌اي با آن تا آخر عمر حقوق مي‌گيرند و البته مجلس طبق اظهار يك نماينده  قرار است با طرحي دوفوريتي، فوراً به آن رسيدگي كند. حسينعلي حاجي‌دليگاني، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس، درباره اين ويرگول دولتي نجومي‌ساز در تبصره 12 قانون بودجه سال 96 مي‌گويد: «مشكلي كه به وجود آمده و نمي‌دانيم براساس خطاي سهوي بود يا عمدي در كار بوده، آن است كه يك ويرگول (،) به بعد از كلمه «حقوق ثابت» اضافه شده كه در لايحه وجود نداشته است كه بر اين اساس تفاوت معنايي و بار مالي جديد براي دولت ايجاد كرده است.»


وي با تأكيد براينكه اين ويرگول در حال حاضر با توجه به معناي حقوق ثابت، همان حقوق‌هاي مادام‌العمر مربوط به سال 90 را زنده كرده است، گفت: «تبصره 3 ماده 78 سال 90 در مجلس وقت حذف شد تا موضوع حقوق‌هاي مادام‌العمر پايان يابد و اكنون نيز مجدداً چنين موضوعي در تبصره 12 قانون بودجه به وجود آمده است.»  

وي توضيح داد: «اگر نماينده، مدير يا مسئولي در آينده سمتي نداشته باشد با توجه به حكم تبصره 12 قانون بودجه در دوران مابقي خدمت خود 80 درصد مابه‌التفاوت حقوق سمت قبلي را به عنوان حقوق ثابت دريافت خواهد كرد كه در دوران بازنشستگي نيز محاسبه خواهد شد و حتي بعد از فوت هم براي بازماندگان باقي مي‌ماند!»


اين نماينده مجلس به آثار و تبعات ناشي از اجراي تبصره 12 بودجه پرداخت و عنوان كرد: «اجراي اين حكم بار مالي زيادي به هزينه‌هاي جاري كشور اضافه مي‌كند و از طرفي بر مشكلات عديده صندوق‌هاي بازنشستگي مي‌افزايد. متأسفانه اين اتفاق رخ داده و قطعاً در مجلس عمدي يا سهوي بودن آن را بررسي مي‌كنيم.»  

به گفته عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در كنار مخالفت با موضوع برداشته شدن سقف حقوق مديران و نوع رفتار ديوان محاسبات به نظر مي‌رسد با سونامي نجومي‌بگيران جديد در اين دوره مواجه خواهيم بود.
اين نماينده مجلس از ارائه طرحي دوفوريتي براي پايان غائله حقوق‌هاي مادام‌العمر طي روزهاي يك‌شنبه و دوشنبه هفته آينده خبر داد و گفت: «براي رسيدگي به اين مشكل از طريق استفساريه يا اصلاح قانون با ارائه طرح اقدام خواهيم كرد.»