«فرهنگ دفاع مقدس»؛ اکسیر زدودن زنگار از زندگی امروز ما

تاریخ در دفاع مقدس عملا به ما اثبات کرد که تنها نسخه شفابخش برای ملت ایران جهت رفع مشکلات داخلی و خارجی با این پیشینه تاریخی و بنیان‌های فرهنگی فقط بازگشت به سبک زندگی در دفاع مقدس است، سبکی که هشت سال چون کوه در برابر مشکلات تحمیلی مقاومت کرد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از دفاع پرس، حامد افروغ؛ جنگ تحمیلی زمانی علیه ایران بزرک آغاز شد که دشمن می‌پنداشت با وقوع انقلاب اسلامی، ایران در حضیض قدرت قرار گرفته و با کمترین فشار خارجی می‌توان آن را تسلیم کرده و به این یهانه فاتحه انقلاب اسلامی را هم خواند.

آنچه که در این محاسبات مغفول مانده بود، مقاومت ملت ایران و غیرت مثال‌زدنی آنها بود که به واسطه وقوع انقلاب اسلامی گویی که بنزین بر آتش ریخته باشند، دو جندان شعله‌ کشیده بود. ارتش بعثی که قرار بود در کمتر از هفت روز، کار را یک سره کند، هشت سال پشت سد پولادین مقاومت ملت ایران ماند و نهایتا هم با ذلت پذیرش تعدی‌گری و جنایتش، از ایران رانده شد.

ترکیب ولایت پذیری و رهبری بر اساس تقوا که از سوی امام و امت تبلور یافته بود، ملت ایران را در حریم امن اراده و غیرتمندی قرار داد تا از آن پس بتواند با دنیایی که نمی‌تواند استقامت و خوداتکایی مردم ایران را ببیند مصاف کند. آنچه که مانند درسی عملی هشت سال و آن هم هر روز و هر روز تکرار شد تا ملکه قلب ما شود که با توکل بر خدا و تکیه بر اراده خود می‌توانیم از هر سدی برای آزاده زیستن عبور کنیم.

امروز مشکلات تحمیل شده به کشور قابل قیاس با آن دوره نیست، اما آنچه به وضوح قابل مشاهده است اینکه هر ملت و هم دولت از اندیشه ناب آن روز انقلاب اسلامی فاصله گرفته و گویی فراموش کرده‌ایم که زمانی در دفاع مقدس با هدایت های همان رهبری توانستیم کاری کارستان کنیم. امروز رفاه نسبی، دنیاطلبی، مسابقه تجمل و خودپسندی بیش از قبل در جامعه ما رسوخ کرده و همین امر سبب شده تا در مشکلات احساس ضعف بیشتری کنیم در حالی‌که در دوران دفاع مقدس علی‌رغم همه مشکلات وضعیت فرهنگی و سیاسی ما دقیقا عکس امروز بود.

ما ملت ایران راهی جز آزاده بودن نداریم، چرا که ذات اهورایی ما بردگی دنیا را پس می‌زند. هر چقدر که ما خود را آلوده دنیا به سبک غرب کنیم، بیشتر در مشکلات فرو می‌رویم چرا که قرن‌ها بر مدار انسانیت و الوهیت زیسته‌ایم و همواره با نگاهی عرفانی و ماورایی وقایع زندگیمان را نگریسته‌ایم. نگاهی که در دفاع مقدس با امتزاج آن با مبانی اسلامی قدرتی فزون‌یافته به ملت ایران داد، لذا امروزه برای رهایی از مشکلات داخلی و خارجی تنها راه موجود ما همان فرهنگ دفاع مقدس است.