سه شنبه 8 بهمن 1398 | 09:27
نفوذ بهائیان در آموزش و پرورش پهلوی
نفوذ بهائیان در آموزش و پرورش پهلوی

یکی از عرصه‌های نفوذ بهائیان، وزارت آموزش و پرورش بود که به عنوان وزارتخانه‌ای راهبردی شناخته می‌شد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"، شاه، زمینه حضور بهائیان در ارکان رژیم پهلوی را فراهم کرد. آن‌ها به تدریج در تمام ادارات دولتی نفوذ کردند و با به قدرت رسیدن هویدا، به عنوان یک بهائی شناخته شده، تعداد زیادی از اعضای کابینه وی، از میان بهائیان متعصب انتخاب شدند.

یکی از عرصه‌های نفوذ بهائیان، وزارت آموزش و پرورش بود که به عنوان وزارتخانه‌ای راهبردی شناخته می‌شد. فرخ‌رو پارسا، وزیر بهائی کابینه هویدا، رویکردی کاملاً دین‌ستیزانه داشت و افزون بر آن، کوشید تا تعداد زیادی از هم‌مسلکان خود را به این وزارتخانه وارد کند.

هر چند که امروزه بهائیان با مظلوم‌نمایی سعی می‌کنند که منکر این نفوذ و همراهی با رژیم پهلوی شوند، اما اسناد موجود، خلاف ادعای آن‌ها را ثابت می‌کند.

در سندی که امروز مطالعه خواهید کرد و از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده، ساواک درباره اعتراض معلمان پس از نصب یک بهائی به عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، هشدار داده است:

«از: ۲۰ هـ ۱۵ تاریخ: ۲۴ / ۱۰ / ۵۳/ به: ۳۲۴ شماره: ۵۳۱۸۴ / ۲۰ هـ ۱۵/ موضوع: آموزش‌وپرورش/ انتصاب امین‌اله فروغی به سمت مدیرکل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش موجب تعجب فرهنگیان شده و لطمه بزرگی به موقعیت دکتر شریفی وارد ساخته است. فروغی در بین فرهنگیان به نام یک بهائی متعصب شناخته شده است و روی همین اصل موقعی که در شانزده سال قبل به وسیله مرحوم یزدانفر، معاونت وقت وزارت فرهنگ آن روز به مدیریت دبستان قائم مقام منصوب شده بود، این انتصاب سروصدای زیادی در تهران و محافل روحانی ایجاد کرد و او را از این سمت برکنار و، چون به علت (سیمای منظر) در آن زمان مورد لطف مرحوم یزدانفر که به انحراف جنسی مشهور بود قرار داشت، برای سرپرستی مدرسه ایران به بیروت فرستاده شد. خانم [فرخ‌رو]پارسا هم بعد از برکناری نبوی از مدیرکلی تهران، دستور داده بود امین‌اله فروغی به مدیریت کل آموزش و پرورش تهران منصوب گردد، ولی شورای انتصابات دوستانه به او تذکر داده بود مصلحت شما نیست چنین انتصابی صورت گیرد؛ اما او ابلاغ مدیرکلی فروغی را امضا کرد.

نظریه شنبه: بی‌اعتنایی کردن به افکار و عقاید مردم و منصوب نمودن یک نفر بهائی در راس یک اداره مهم هرگز به مصلحت نیست و جز این‌که افکار معلمان و کارمندان را علیه دستگاه حکومت تحریک کند ثمر دیگری ندارد.

نظریه سه شنبه: اشتباهاتی که همیشه در انتصابات وزارت آموزش و پرورش‌صورت گرفته بهانه‌ای به دست معلمان ناراضی داده که موج مخالفت علیه دستگاه حکومت را تقویت کنند و بی‌تفاوتی کامل که در روحیه طبقه معلم نسبت به مسائل مملکتی وجود دارد ناشی از همین اشتباهات است.

نظریه چهارشنبه: در صورتی که بهائی بودن فروغی محرز باشد بایستی انتقاد کارمندان متعصب مذهبی را پذیرفت. ولی به صورت استثنایی بعضاً ضرورت ایجاب می‌کند که چنین انتصاباتی صورت گیرد.»

منبع: خراسان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.