یکشنبه 18 مهر 1400 | 10:08
دفاع مقدس نقطه آشکارساز گفتمان مقاومت است
غفاری گفت: انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی را به دنیا عرضه کرد اما دفاع مقدس در مرحله عمل کارآمدی و کارآیی این گفتمان که گفتمان مقاومت است را به رخ جهان کشاند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  حنیف غفاری کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، درباره ابعاد جهانی دفاع مقدس، اظهار داشت: دفاع مقدس نقطه آشکارساز گفتمان مقاومت است. انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی را به دنیا عرضه کرد، اما دفاع مقدس در مرحله عمل کارآمدی و کارآیی این گفتمان را به رخ جهان کشاند.

وی ادامه داد: نمی‌توان پیروزی‌های حماس و حزب‌الله را بی‌تأثیر از دفاع مقدس دانست؛ به عبارت دیگر اگر مقاومت در کشور‌های منطقه موفق شده به خاطر تأثیرپذیری از دفاع مقدس ایران در جنگ هشت ساله تحمیلی است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: متأسفانه در جنگ تحمیلی دو بلوک شرق و غرب با یکدیگر متحد شدند تا نظام اسلامی ایران را از پای درآورند اما برای نخستین بار بود که یک وجب از خاک کشورمان تجزیه نشد و برخلاف سنت دیرینه میان ابرقدرت‌های آن زمان که دنیا را میان خود تقسیم کرده بودند توانستیم نظم جهانی را با چالش جدی مواجه کنیم و کارآیی آن را زیر سؤال ببریم و همه این دستاورد‌ها تنها به خاطر موفقیت‌هایمان در دفاع مقدس بود.

غفاری معتقد است که جمهوری اسلامی ایران توانست گفتمان مقاومت را در دفاع مقدس ترویج دهد و به عبارت دیگر دفاع مقدس فرصتی بود که از آن به خوبی استفاده شد و تا به امروز آثارش در جامعه و در جهان ملموس و محسوس است.

وی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس به یک پایه و محور برای ما در عرصه تنظیم معادلات بازدارندگی و اقدام تبدیل شد و قطعاً تعلق خاطری که به دفاع مقدس در ما وجود دارد تنها یک تعلق خاطر تاریخی نیست و اینکه فقط به بیان خاطرات جبهه و جنگ اکتفا کنیم هم خیلی جالب نیست؛ زیرا همچنان بعد از گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ در معادلات نظامی از الگوی دفاع مقدس استفاده می‌شود.

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: امروز اگر کشور‌هایی مانند عربستان و آمریکا بر مذاکره با ایران اصرار می‌ورزند به خاطر پی بردن به قدرت و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای است که قطعاً دفاع مقدس بر این عامل مهم، تأثیرگذار بوده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.