یکشنبه 1 خرداد 1401 | 13:55
حذف رابطه دلار و ریال یکی از اصلی ترین راه مبارزه با تورم وگرانی

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  همگان می دانند که رابطه بین دلار وریال به علت مبادلات تجاری به دلار وتحریم ما رابطه عرضه وتقاضای دلارودشمنی استکبارومعاندین ومنافقین داخلی باعث افزایش دلارودر نتیجه عامل نزول ریال وصعود قیمت ها میگردد. که از سال ها پیش پیشنهاد این ارگان بوده ست. حذف ارز 4200 تومانی و بازتوزیع یارانه‌ها، تصمیمی اضطراری اما درست بود.نتیجه آن عدم قاچاق محصولات به کشورهای همجوار بوده عملا بخشی از یارانه ها مردمی به غیرپرداخت می‌شد. این اصلاح به سهم خود، این نقیصه را اصلاح کرده و از نگاه کلی در اقتصاد کشور تاثیر مثبت داشته است. اقدامات اصلاحی اخیر از دید کارشناسی اقدام درستی است که امید است با لحاظ کردن موارد اصلاحی دیگر، اثرات مثبت بیشتری تحقق یابد
حذف هرگونه رانت و قیمت‌گذاری دربلندمدت،باعث شـــفافیت و کارآیی بیشتربازارسرمایه خواهد شد و این موضوع، تحلیل را برای فعالان بازار میسر و روشن‌تر خواهد کرد. اتفاقی که در حذف یارانه گندم، مرغ، برنج ولبنیات افتاد،گرچه باعث رشـد مبلغ فروش شرکتهای خواهد شد امابا افزایش نرخ خرید مواد اولیه آنها،افزایش تولید وکاهش قاچاق به همرا ه خواهد داشت و با دریافت یارانه مستقیم قدرت خرید مردم راافزایش داد. احتمال بالای حذف رانت و واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی درآینده‌ای نه چندان دوراست که قطعا اثرات وسیع‌تری خواهد داشت و تحلیلگران باید در تحلیل خود این مورد را مدنظر قرار دهند.
در نتیجه، راهی جز این برای اصلاحات اقتصادی وجود ندارد که حذف هم‌زمان رانت‌های تولیدکنندگان و قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی واردات اتفاق بیفتد. اصلاح قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحـی واز همه مهمتر حذف رابطه دلار وریال در کنار ابهامات و مشکلاتی که دارد،تاثیرات مهمی براقتصاد وبه خصوص بازارسرمایه خواهد داشت و به نظر می‌رسد، این اقدامات موجب کاهش ریسک بازار، افزایش سودآوری شرکتها، کاهش کسری بودجه دولت و کاهش تورمی در سطح جامعه شود که در کل، برآیند این تصمیم از نگاه بازار سرمایه، مثبت ارزیابی می‌شود.
از ریسک‌های عمده وتاثیرگذاربربازارسرمایه،می‌توان به بخشنامه‌ها وتصمیمات خلق‌الساعه از سوی دولت اشاره کرد که در حال حاضر، با حذف ارز ترجیحی انتظار می رود، سطح دخالت‌های دولت در اقتصاد و بازار سرمایه کاهش یابد، باحذف ارزترجیحی وآزادسازی نرخ محصولات،سایه قیمت گذاری دستوری نیز از سر این صنایع برداشته می شود و این امر به سودآوری این شرکت‌ها منجر خواهد شد. ازسوی دیگربه نظر می رسد با این اقدام، کسری بودجه دولت کاهش یابد و دولت اوراق بدهی کمتری در بازار سرمایه بفروشد.
کارشناس دیگری هم به دنیای اقتصاد گفت: آنچه در مورد تبعات حذف ارز ۴۲۰۰تومانی مطرح می‌شود، تنها تبعات یک اشتباه فاحش در اقتصاد کشور در قیمت‌گذاری نادرست نرخ مبادله دلار و ریال است؛ تعیین نرخ مبادله ثابت برای نرخ ارز، در حالی که تورم شدید توام با کسری بودجه پایدار و ناترازی بانک‌ها برقرار بود موجب شد تا فاصله شدیدی میان نرخ واقعی ارز و نرخ دولتی پدید آید.
وسوسه حرکت‌های پوپولیستی در دولت قبل که در آستانه انتخابات بود، موجب شد تا اصلاح قیمت ارز حتی با راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی و نرخ نیمایی ارز رخ ندهد و درنهایت، ده‌ها میلیارددلار ارز در قالب تخصیص‌های اشتباه و مشکوک به هدر برود. این مسیر قطعا در دولت جدید قابل ادامه نبود و بار دیگر دولت مجبور به اصلاح نرخ ارز دولتی شده است.
در انتها مجددا تاکید می شود درست است که در مبادلات ارزی بعضا بادلار صورت می گیرد باید در فرآیند آن تجدید نظر شود وهرچه سریع تر با ارزهایی که دراختیار قرارمیگرد ومورد قبول کشورهاست معاملات انجام گیرد بسیجی پیشکسوت محمد صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.