سه شنبه 18 مرداد 1401 | 11:15
ماهواره ایرانی خیام به فضا پرتاب شد
دقایقی پیش ماهواره ایرانی خیام از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با پرتابگر سایوز به فضا پرتاب شد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از تسنیم، دقایقی پیش ماهواره جمهوری اسلامی ایران به‌نام «خیام» همراه با پرچم جمهوری اسلامی ایران که به‌روی ماهواره‌بر «سایوز» نصب شده بود، از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با پرتابگر سایوز به فضا پرتاب شد.

 

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات که در کشور قزاقستان به‌سرمی‌برد، در این باره گفت: این آغاز یک همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی است، البته این همکاری چند سالی به‌طول انجامیده است اما در دولت سیزدهم با تلاش و مجاهدت همکارانم در وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه این مهم به ثمر نشست.

وی تأکید کرد: این ماهواره برای تأمین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور، گام بسیار بلندی است و می‌توانیم از تصاویر آن با دقت بسیار بالا برای ارتقای کاربردهای فضایی کشور در حوزه‌های محیط زیست و کشاورزی استفاده کنیم.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: ما کنار همکاری‌های راهبردی با کشورهای صاحب‌نام در صنعت فضایی دنیا مانند روسیه، توسعه فناوری بومی فضایی را در دستور کار داریم و تا پایان سال جاری به هدف قرار دادن ماهواره سنجشی در مدار 500کیلومتری فضایی دست خواهیم یافت.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اکنون می‌توانیم ماهواره‌های سبک را در مدار قرار بدهیم. ماهواره خیام، 600 کیلوگرم وزن دارد و قرار است در مدار 500کیلومتری از زمین قرار بگیرد. تا پایان دولت سیزدهم شاهد ماهواره و ماهواره‌بر بومی خواهیم بود که به‌دست نخبگان کشور خودمان به فضا پرتاب می‌شود، تا آن زمان برای تأمین داده‌های مورد نیاز کشور به همکاری خود با کشورهای صاحب این فناوری ادامه خواهیم داد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.