یکشنبه 13 شهریور 1401 | 10:08
راه های سعادتمندی در کلام امام حسن مجتبی(ع)
امام دوم شیعیان(ع)، دو راه را عامل سعادتمندی انسان ها در دنیا عنوان کرده اند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" آیت الله جوادی عاملی، درمورد شخصیت والای امام حسن مجتبی (ع) و ایام صفر می‌فرمایند: ایام، متعلق به وجود مبارک امام حسن مجتبی (ع) است و اگرچه مرحوم کلینی، رحلت ایشان را آخر صفر می‌دانند، ولی مرحوم صدوق و برخی از بزرگان و مشایخ دیگر، رحلت این امام بزرگوار را در تاریخ هفتم صفر عنوان کرده اند.

امام حسن مجتبی (ع) فرموده اند: «کونوا اوعیه العلم و مصابیح الهدی» یعنی ذات اقدس الهی به شما قلبی دادند و فرمودند: این ظرف را از دو چیز لبریز کنید که جای خالی نداشته باشد. اول این که تا جا دارد، در او علم وارد کنید و نگویید ما نمی‌توانیم به این جا برسیم و دوم این که چراغ هدایت باشید و جامعه را روشن کنید و خیلی لازم نیست حرف بزنید! و همین کار عادی را انجام دهیم.

مردم شیفته عالم با عمل هستند و هیچ کس از عطر متنفر نیست و خداوند متعال، انسان را معطر و عطر دوست خلق کرده اند و جامعه از ما فقط علم و عمل و عقل می‌خواهد.

توجه امام حسن مجتبی(ع) به تعلیم و تربیت کودکان 

وجود امام حسن مجتبی(ع) کار آموزش و پرورش را در خانه انجام می دادند و بچه های خودشان و برادرزاده هایشان(یعنی فرزندان امام حسین(ع)) و سایر بچه ها را جمع کردند و مکتب تعلیم و تربیت خانوادگی تشکیل دادند و برای آن ها درس گفتند و فرمودند: بچه های من، بچه های حسین بن علی(ع)، بچه های برادران من و برادرزاده های من! الان کوچک هستید ولی آینده، بزرگان مملکت هستید و کشور به دست شماست و سپس شروع به تعلیم و تربیت آن ها کردند. 

راه سعادتمندی در دنیا

آیت الله جوادی عاملی، در یکی از درس های اخلاق خود به یکی از بیانات امام حسن مجتبی(ع) اشاره کردند و فرمودند:« می خواهید در دنیا سعادتمند باشید، این دو کار را انجام دهید و در مسائل مادی، پایین تر از خودتان را ببینید. خیلی ها هستند که وضع زندگی شان از ما ساده تر است. بنابراین، آن ها را ببینیم راحت هستیم و در مسائل معنوی، خیلی ها از ما بالاتر و عالم و آگاه تر هستند، آن ها را ببینیم. 

امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: در امور معنوی، حتماً بالاتر از خود را ببینید و در امور دنیوی و مادی، همیشه ساده تر از خود را ببینید. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.