دوشنبه 28 فروردین 1402 | 11:03
ادرک شعارمهار تورّم و رشــد تولید درنظام مردم سالاری اسلامی

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است. یعنی باید همه همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. دردرجه اوّل مسئولین، دردرجه بعدهمین‌طور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان می‌رسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صدا وسیما که باید فرهنگ‌‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه اینها باید متوجه این دو نکته اصلی باشند، در درجه اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله تولید را افزایش بدهند. (رهبر انقلاب- پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲)
*سال ۱۴۰۱ مهم‌ترین مسئله‌ای که برای مردم مطرح بود مسئله اقتصاد کشور بود که به معیشت آنها ارتباط مستقیم پیدا می‌کند. رهبر انقلاب با تاکید بر این نکته مهم با نگاهی به آنچه در سال 1401 گذشت در تعیین شعار امسال اظهار ‌فرمودند: «در قضیه اقتصاد، تلخی‌هایی وجود داشت، شیرینی‌هایی هم وجود داشت... اینها را باید با همدیگر، در کنار هم دید و مجموع اینها را محاسبه کرد. تلخی‌ها عمدتاً تورّم بود، گرانی بود که حقیقتاً تلخ است. به‌خصوص گرانی در قیمت موادّ خوراکی و لوازم اصلی زندگی، که وقتی که قیمت خوراکی‌ها وموادّ اصلی زندگی افزایش زیادی پیدامی‌کندبیشترین سنگینی‌اش به دَهَک‌های پایین جامعه می‌آید.چون درسبد خانوار، برای آنها بیشترین سهم را خوراکی و موادّ اصلی و ضروری زندگی دارد. لذا فشار، بیشتر به آنها می‌آید که این جزو تلخی‌ها بود و به نظر من در عمده مسائل اقتصادی کشور این نقطه، نقطه اساسی‌تر و مهم‌تری بود که تلخ بود».
*حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی با فعالیت‌های بنیانی اقتصادی انجام می‌شود. تولید که یک فعالیت بنیانی است. علاوه‌برآن سرمایه‌گذاری اهمیت ویژه‌ای دارد.امادرکنار پرداختن به این فعالیت‌های زیرساختی، لازم است شاخص‌های کلان اقتصادی مثل کنترل تورم نیز در دستورکارقراربگیرد. نرخ بیکاری و تورم طی سال‌های گذشته در کشورروند افزایشی شدیدداشته است. وقتی رشد اقتصادی درجامعه وجود نداشته باشد یعنی نرخ بیکاری در جامعه بالاست. برای رفع مشکل بیکاری در جامعه باید به مقوله رشد اقتصادی در کشور توجهی ویژه کرد.
بدون شک بارشداقتصادی مشکل تورم درجامعه رفع خواهدشد متاسفانه متولیان امردر طول سال‌های گذشته نتوانسته‌اند مشکل نرخ تورم را در کشور کنترل کنند. از این‌رو نرخ تورم بر بازارارزاثرگذاشته و ارزش پول ملی را به شدت کاهش داده است».
*نقدینگی جامعه به‌جای سردرآوردن در بخش تولید وارد بخش‌های واسطه‌گری و دلالی جهت انباشت ارز، سکه، طلا، خودرو، زمین و مسکن شده وتورم تند ایجاد نموده است چون راه کاری در تقابل پایدار دلالی نیست چنین اتفاقاتی موجب خارج شدن نقدینگی از سیستم بانکی شده ازاین‌رو بانک‌ها ناچارشدند نرخ سود سپرده‌های خود را افزایش دهند».
رئیس ‌کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: «بدون شک با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی نرخ سود تسهیلات هم بر مدارافزایشی قرارمی‌گیرد و به تبع هزینه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بشدت افزایش پیدا می‌کند ودرعمل واحدهای تولیدی بامشکل مواجه خواهندشد.لازمه رفع چنین مشکلاتی درکشور«مهارتورم»است از این‌روبایددرسال پیش‌رواهتمام جدی نسبت به کنترل این متغیراقتصادی درجامعه داشت».
**مسئولان دولت امیدوارهستندباتوجه به پیشرفت‌هایی که درشاخص‌های کلان اقتصادی درسال گذشته اتفاق افتادامسال باکاروتلاش بیشتر،تورم به کمتر از 30 درصد کاهش یابد.
محمدرضا فرزین،رئیس‌بانک مرکزی درباره «مهارتورم وافزایش تولید» درسال 1402، می‌گوید: «باید اختیاراتی به بانک مرکزی داده شود تا بتوانیم اضافه‌برداشت‌های بانک‌ها راکاهش دهیم. »اضافه برداشت خلق پول است وتورم زا چه مرجعی باید جلو این مهم را به سرعت بگیرد وچه مرجعی در رفع ظلم بانک های مذکور به مردم جوابگوست.
بدهی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی مهم ودر حال حاضر این بدهی‌ها از عوامل مؤثر در تورم است.
***رشد اقتصادی، تنها از طریق جهش تولید حاصل می‌شود و در شرایطی که اتاق فکرهای آمریکایی، نبردی همه‌جانبه علیه اقتصاد کشور به راه‌انداخته‌اند، بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیازمند یک رشد سریع و مستمر است.
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب: باید با اتّکا به سیاست‌های درون‌زا و برون‌گرای اقتصاد مقاومتی، وضعیت اقتصادی کشور را سرو سامان بخشید و با مهار تورم و حفظ ارزش پولی ملی، با همت صنعتگران و کارآفرینان داخلی، نرخ تولید ملی را افزایش داد.
به تعبیر رهبر انقلاب؛ باید مراقب بود که اگر روند تولید در کشور کاهش پیدا کند، همه بلایای اقتصادی از جمله بیکاری، رکود، سختی معیشت و... را به همراه می‌آورد و این اتفاق دیگر خیلی ارتباطی به خارج از کشور ندارد. اگر در مسیر تولید سنگ‌اندازی شود و تولید ملی کاهش پیدا کند نیروی کار بیکار می‌شود، اشتغال کم می‌شود، رکود بر کشور ‌حاکم می‌شود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار می‌شود.
یکی از اشکالات مهم کشور این است که برافزایش راهبردهای مشارکت مردم وتسیهل آن اقدامی اساسی صورت نگرفته است
***درنظام مرم سالاری مردم همه کاره اندهرجا مردم وارد حل بحران کشور شدند، کشور از بحران رهایی پیدا کرده است. در انقلاب اسلامی، دفاع مقدّس، مسائل سیاسی کشور، مسائل اجتماعی و فرهنگی، مسئله بهداشت و درمان و... تاثیر حضور مردم در همه قضایا ادراک شده است. لذا حقیقتااگردردولت اراده ای برای حل مسائل اقتصادی وجوددارد باید میدان را برای مشارکت هرچه بیشتر مردم باز کند و برای این مهم ساز و کارهای مناسب را تعریف نماید».
*ضرورت رسیدگی به معیشت طبقات ضعیف درنظام اسلامی قابل انکار نیست
رهبر انقلاب در این باره در سخنرانی نوروزی حرم مطهر رضوی(ع) می‌گویند: «برطرف کردن مشکل ‌معیشتی از قشر کارگر و معلّم و قشرهای دیگر، به اصلاح مبانی اقتصاد کشور بستگی دارد. فرض کنیم ما حقوق این انسان ‌زحمتکش را 20 درصد یا 40 درصد اضافه کردیم؛ اما اگر تورّم را مهارو ارزش پول ملی را تأمین نکردیم، آن مقداری که او ‌امسال از ما اضافه می‌گیرد، چنان‌که از رشد بی‌رویّه قیمت‌ها پایین‌تر باشد، فایده‌ای برای او ندارد؛ پس ما برای او کاری نکرده‌ایم؛ ‌بنابراین اساس کار آن‌جاست».
*وقتی دشمن برمسئله معیشت مردم متمرکزشده وعرصه اقتصاد راآماج حملات خویش قرار داده است،درمقابل این هجمه کشوربایدآرایش جنگی مناسب به خودبگیرندوبرای رفع مشکلات معیشتی طبقات ضعیف راهبردی مشخص وشفاف تلاش همه‌جانبه‌ای داشته باشند.
**اگر موانع رشد تولید برطرف شود و ظرفیت‌های مردمی در اقتصاد به میدان بیایند با رفع گرانی، وبا افزایش قدرت خرید مردم و رشد ثروت ملی، رفاه عمومی به وجود می‌آید
**متاسفانه برخی سرمایه‌دارها به دلیل منفعت شخصی بیشتر در عمل با مشارکت عموم مردم در فعالیت‌های اقتصادی مخالفند. دولت موظف است مردم وارد چرخه اقتصاد کشور به خصوص در بخش تولید کندتا طعم رشد و گشایش معیشتی را در این مسیر بچشند».
تحقق چنین اهدافی نیازمند کارعلمی و تلاش شبانه‌روزی همراه با روحیه جهادی است. مسئولان باید با برنامه‌ریزی درست جلوی تکرار تجربیات تلخی گذشته رابگیرند(مثل جهش و سقوط یکباره بورس ) تا اعتماد مردم برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی بیش از پیش جلب شود .بسیجی پیشکسوت محمد صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.