چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 | 09:43
«حمیدرضا الداغی»؛ شهید بی‌تفاوت نبودن
شهید حمیدرضا الداغی نسبت به یک مسوولیت اجتماعی، یعنی بی‌تفاوت نبودن واکنش نشان داد و بهترین مسیر را برای دیدار پروردگارش برگزید.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از  دفاع پرس، سیده فاطمه سادات کیایی؛ اسم دینی‌اش می‌شود امر به معروف و نهی از منکر و معنای زبانی‌اش می‌شود بی‌تفاوت نبودن. بی‌تفاوتی سم مهلک جامعه است، می‌تواند خوبی را جای بدی بنشاند، بدی را در نگاه مردم چنان بی‌اهمیت و کمرنگ کند که کسی متوجه رخنه کردنش در ریشه جامعه نشود. می‌تواند آدم‌هایی را به کام مرگ بکشاند و زندگی، این موهب بزرگ را از مردم بگیرد.

بی‌تفاوت نبودن نسبت به مسائل جامعه، منش بزرگان ما بوده، هرجا نشانی از فرهنگ و تمدن به چشم می‌خورد قطعا انسان‌هایی را شاهدیم که با توجه و دقت خود نسبت به مسائل پیرامون، سرنوشت بهتری را در ابعاد و موضوعات مختلف رقم زده‌اند.

ایثارگری‌ها، تلاش و موفقیت‌ها، مقاومت و ایستادگی‌ها همه نسبت مستقیمی با بی‌تفاوت نبودن دارند، تا وقتی گرد بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی در جامعه ننشسته باشد می‌توان به آینده‌ای روشن امید داشت. از این رو حضرت رسول اعظم (ص) در روایتی به این نکته اشاره دارند که «همواره امت من در خیر و خوبى بسر خواهند برد مادامى که امر به معروف و نهى از منکر کرده و در کارهاى نیک همکارى داشته باشند».

محدود کردن و تقلیل مساله فقط به نهی از اشتباهات آن هم تنها در چند زمینه، بیش از حذف بدی‌ها ظلم در حق یک سنت بزرگ الهی و انسانی است، حال آنکه متاسفانه امروز با به کار بردن واژه امر به معروف و نهی از منکر اذهان جامعه تنها به سمت نهی از منکر آنهم در چند موضوع محدود می‌رود.

اصل بی تفاوت نبودن هم حاصل نگاهی است که امر به خوبی‌ها را در خود پنهان دارد و هم بیزاری از خطا‌ها را. تقویت این خصیصه و نیز مسوولیت‌پذیری در جامعه به ویژه نهادینه کردن آن در نسل جوان و نوجوان همان حرکت به سمت سنت دینی امر به معروف و نهی از منکر و در راستای ایجاد یک جامعه عاری از بی تفاوتی‌ها و حرکت به سمت خوبی هاست.

بی تفاوت نبودن، زیباترین ویژگی حمیدرضا الداغی، شهیدی است که به تازگی ایستادگی و شجاعتش در برابر دست درازی عده‌ای از اراذل و اوباش به دو دختر جوان، جان خود را به خطر انداخت و بی تفاوت از کنار این ماجرا عبور نکرد. بی تفاوت نبودن به عنوان منش پهلوانی مردم یک جامعه زمانی در مبارزه با دشمن خارجی که قصد تجاوز به خاک کشور را دارد از کشته‌هایش شهید وطن می‌سازد و گاه در راه امنیت داخلی کشور شهید امنیت یا در جایی که جان انسانی را در خطر می‌بیند شهید غیرت.

چقدر زیباست بی هیچ جناح بندی سیاسی و حتی کنکاش در ابعاد زندگی یک فردی را به واسطه عملی بزرگ و قهرمانانه که منجر به از دست دادن جانش شده او را ارج بنهیم. شهید حمیدرضا الداغی در یک زمان، با یک تصمیم درست که حاصل تربیت یافتن روح او در مکتب انسانیت و آزادگی بود، بی تفاوت از کنار مسئله‌ای که جان دختران جوانی را در خطر دید، نگذشت. او حقیقتا شهید راه خوبی‌ها و مردانگی، شهید غیرت و بی تفاوت نبودن، شهید ایثار است، مثل همه شهدای دیگر این مرز و بوم که نسبت به وطن و ناموس و دین خود بی تفاوت نبودند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.