دوشنبه 5 اسفند 1392 | 14:47
امام خمینی(ره) و بیدارى اسلامى
امام خمینی(ره) و بیدارى اسلامى

بى ‏شک پایه و اساس بیدارى اسلامى را باید در آموزه‏ هاى انقلاب اسلامى جستجو کرد، آموزه ‏هایى که بر مبناى اندیشه‏ هاى اسلامی و ناب حضرت امام خمینى(ره) و سلف صالحش رهبر معظم انقلاب استوار است.

انقلاب اسلامى زمانى به وقوع پیوست که پیمان ننگین کمپ‏ دیوید با تلاش امریکا بین رژیم اشغالگر قدس و سران خائن عرب که در صدر آن انورسادات قرار داشت، به امضا رسید و سایه ناامیدى سراسر خاورمیانه به ویژه دولت‏ هاى مدعى مسلمان عرب را دربر گرفت.

وقوع انقلاب اسلامى و ظهور شخصیتى بزرگ در جهان اسلام مانند حضرت امام خمینى(ره) همه معادلات غرب و صهیونیست ‏ها را برهم زد و هدایت و روشنگرى و موضع‏ گیرى امام(ره)، بارقه امیدى را دردل نعمت ‏هاى اسلامى و رهایى‏ بخش افکند.

شاید اولین اقدام اساسى وحدت بین مسلمانان علیه امریکا، صهیونیست و استکبار جهانى توسط حضرت امام(ره)، فرمان اعلام روز جهانى قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان بود که وحدت آحاد مردم مسلمان منطقه را علیه رژیم اشغالگر قدس به وجود آورد.

این عمل، عکس ‏العملى را در فلسطین اشغالى به همراه داشت که رویش انتفاضه بود.

انتفاضه ای اسلامى که توانست در سطوح مردمى به سوى عملى کردن آموزه ‏هاى انقلاب و شعارهاى اسلامى در منطقه پیش برود و شعار مرگ بر اسرائیل را در سرزمین ‏هاى اشغالى عملیاتى نماید.

جوانان ستمدیده فلسطینى پس از سال ‏ها مبارزه (از سال 1948تاکنون) مهاجرت و آوارگى با الهام از انقلاب و اندیشه‏ هاى حضرت امام(ره)، مبارزه با اشغالگران صهیونیست را با انگیزه تمام انجام دادند. حرکتى که در دهه 1980و1990 توانست صهیونیست ‏ها را که در سال 1978 به اوج قدرت رسیده بودند، به عقب براند به گونه ‏اى که در دهه اول هزاره سوم میلادى (2000تا2010) صهیونیست‏ ها براى بقاى موجودیت خود مجبورند بجنگند و پایه ‏هاى حکومت نامشروع آنان به لرزه درآمده است.

نتیجه انتفاضه را مى‏ توان در شکست ‏هاى ارتش رژیم صهیونیستى از حزب الله لبنان در سال 1996، 2000، 2006 و از حماس 2008 مشاهده کرد. انتفاضه‏ اى که اکنون گروه‏ هاى جهادى را با انگیزه بالا مقابل صهیونیست‏ ها قرار داده و آنان با عملیات‏ هاى استشهادى و رزم‏ هاى نامتقارن، ارتش این رژیم را به زانو درآورده ‏اند.

اگر تا سال 2010 میلادى این بیدارى و مبارزات در حول سرزمین‏ هاى اشغالى خلاصه مى ‏شد، از اواخر سال 2010 میلادى، شروع سال 2011 میلادى موج بیدارى اسلامى سرتاسر شمال افریقا و خاورمیانه را فراگرفت.

بیدارى اسلامى و اندیشه‏ هاى حضرت امام(ره)

شاید آن زمان کسى فکر نمى‏ کرد که اندیشه ‏هاى حضرت امام(ره) درباره نهضت‏ هاى رهایى ‏بخش و مبارزه با امریکا و صهیونیسم، سه دهه بعد تحقق پیدا کند چرا که امام در مورد رژیم‏ هاى مصر و آل ‏سعود این پیش ‏بینى را کرده بود که این رژیم‏ ها محکوم به سقوط و انزوا در منطقه‏ اند و پس از سه دهه که موج بیدارى اسلامى از تونس آغاز  شد، رژیم حسنى مبارک سقوط کرد و رژیم آل ‏سعود نیز با بحران بیدارى اسلامى در بحرین و در داخل عربستان درگیر است و جوانان و انقلابیون در عربستان خواهان یک رژیم مشروطه سلطنتى هستند، رژیمى که در آن از اقتدار پادشاه و سلطان کاسته شود و رژیم مردمى ـ اسلامى با محوریت مجلس و پارلمان موجودیت پیدا کنند.

شواهد نشان مى‏ دهد که جنبش هاى اسلامى جهان عرب داراى رویکرد و جهت‏ گیرى اسلامى ‏اند و در تمامى کشورهاى تونس، مصر، مراکش، لیبى، عربستان، بحرین و یمن، گروه ‏هاى اسلام‏گراى مردمى و نه وابسته به استکبار جهانى، در مقابل غرب، امریکا و رژیم صهیونیستى ایستاده ‏اند.

نکته قابل تأمل این است که حرکت و خیزش‏ هاى اسلامى برگرفته از آموزه‏ هاى انقلاب اسلامى است. آموزه‏ هایى که توسط حضرت امام(ره) به یک عمل سیاسى تبدیل شد.

درواقع بیدارى اسلامى که توسط امام(ره) و خلف صالحشان رهبر معظم انقلاب، پیش ‏بینى شده بود ابتدا از فلسطین اشغالى آغاز شد و سپس سرتاسر خاورمیانه و شمال آفریقا را فرا گرفت.

بازگشت به اسلام ناب، وحدت جهان اسلام، استکبارستیزى و نابودى صهیونیسم آموزه‏ هاى بیدارى اسلامى ‏اند که در اندیشه سیاسى حضرت امام خمینى(ره) و در همان ابتداى پیروزى انقلاب اسلامى شکل گرفته بود.

امام(ره) خواهان بازگشت به خویشتن و احیاى هویت واقعى مسلمانان بود که در بیدارى اسلامى متجلى گشت. امام در بیاناتشان راجع به این موضوع فرمودند: "هیچ ملتى نمى ‏تواند استقلال پیدا کند الا اینکه خودش، خودش را بفهمد."

در واقع استقلال، هویت اسلامى و بیدارى اسلامى حلقه‏ هاى مکملى بودند که امام(ره) برآن تأکید داشتند.

منبع : دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.