یکشنبه 10 فروردین 1393 | 11:00
به مناسبت 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی
12 فروردین، گفتمان انقلاب اسلامى
12 فروردین، گفتمان انقلاب اسلامى
در 12 فروردین سال 58 نظامى متولد شد که نظریه‏ هاى حکومتى قرن بیستم را باطل کرد و حکومت اسلامى را براساس موازین و آموزه ‏هاى دینى به منصه ظهور و عمل رساند.

12 فروردین یکى از به یادماندنی ترین روزهاى تاریخى و مهم ایران اسلامى  محسوب مى ‏شود. در این روز با رأى اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسى کشور پس از 2500 سال از نظام سلطنتى به نظام جمهورى اسلامى و حکومت مردمى تغییر یافت. حکومتى که برخاسته از بطن جامعه وفرهنگ مردم بود و خط بطلانى بر دیگر نمونه‏ هاى نظام‏هاى سیاسى غربى کشید که تنها نام جمهورى را یدک مى ‏کشیدند و فاقد اسلامیت و معنویت بودند.

در 12فروردین 1358 ثمره مبارزات ضد سلطنتى و طاغوتى و شعار استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى ملت ایران به بار نشست و نظام جمهورى اسلامى ایران استقرار یافت.

در این روز ملت ایران با رأى قاطع خود ساختار سیاسى، اجتماعى ایران را تغییر دادند و جمهورى اسلامى در نظام سیاسى تثبیت یافت.

پس از آنکه قرن‏ ها تئورى جدایى دین از سیاست و نظام ‏هاى حکومتى لائیک بردنیا سیطره داشت و قوانین شرعى و الهى امرى خصوصى در زندگى مردم تعبیر مى شد، در 12 فروردین سال 58 نظامى متولد شد که این نظریه ‏ها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامى را براساس موازین وآموزه ‏هاى دینى به منصه ظهور و عمل رساند.

جمهورى اسلامى

معناى لغوى "جمهوریت" یعنى حکومت برخاسته از مردم و یا همان دموکراسى. البته نظام ‏هاى حکومتى در معناى اصطلاحى این واژه دچار اختلاف ‏نظر هستند و از آن برداشت ‏هاى متفاوتى دارند. چرا که برخى نظام‏ هاى سیاسى خاورمیانه که عمدتاً کشورهاى عربى هستند نیز جمهورى نام گرفته ‏اند اما فرمایشى و بیشتر به دیکتاتورى متمایل هستند.

در زمان تعیین نظام سیاسى کشور پس از سرنگونى نظام طاغوت شاهنشاهى "جمهورى دموکراتیک"، "جمهورى"، "حکومت اسلامى" و ... از جمله نظام ‏هایى بود که مطرح شد ولى امام راحل از همان ابتدا تأکید فراوانى بر استقرار نظام حکومتى جمهورى اسلامى داشتند. به طورى که بر جمهورى اسلامى نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر تأکید کردند.

براین اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جدایى ‏ناپذیر در نظام حکومتى ایران است که براى تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادى تقدیم شده است.

"آزادى" از دیگر شعارها و خواسته ‏هاى ملت ایران در ایام انقلاب بود که با استقرار جمهورى اسلامى شکل عملى به خود گرفت. اگرچه لغت آزادى نیز همانند دیگر واژه‏ ها، امروزه مظلوم واقع شده و در نظام سلطه مصادره مى ‏شود و با نام آزادى، حقوق خیلى‏ ها تضییع مى ‏شود ولى این واژه در اسلام معنایى متعالى دارد.

براین اساس مردم طبق قانون براى تعالى و کمال خود از حق انتخاب و آزادى بیان برخوردارند وکسى نمى تواند این حق را از آنها سلب کند. دراین مکتب سلب آزادى و حق انتخاب از خود نیز نوعى ظلم به خویش است.

"استقلال" بُعد دیگرى از نظام جمهورى اسلامى ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگى به شرق و غرب رهایى یافت و در عرصه بین‏ الملل با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت. نفى استکبار، ظلم ‏ستیزى وعدم وابستگى به غرب از پیامدهاى استقلال است.

جمهورى اسلامى شکل نوینى از نظام ‏هاى حکومتى است که تلاش مى ‏کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام، الگوى زندگى جدیدى در عرصه اجتماعى و سیاسى بشر امروزى ارائه دهد تا براساس آن نیازهاى مادى و معنوى انسان توأمان فراهم شود. توانمندى ‏ها و قابلیت‏ هاى نظام و ملت ایران در رویارویى موفق با بحران ‏ها و فتنه ‏هاى سخت امنیتى، سیاسى، اقتصادى و فرهنگى و پیشرفت‏ هاى خیره کننده براى حرکت روزآمد در جهان امروز و دستیابى به فناورى ‏هاى گوناگون به ویژه در عرصه ‏هاى هسته ‏اى، لیزرى و فضایى، پروژه ‏هاى کینه ‏ورزى دشمنان به ویژه امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستى و همچنین ضدانقلاب داخلى و خارجى را ناکام گذاشته و مقاومت جانانه و مدبرانه مردمان این سرزمین را عامل هدایت و خیزش ملل آزادى‏خواه و حق ‏طلب جهان براى نجات و رهایى از یوغ ظالمان و ستمگران قرار داده است. نمونه ‏اى که در بسیاری از کشورهاى عربى خاورمیانه مشاهده و گفتمان انقلاب اسلامى دراین کشورها پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب به آنان صادر شده است.

حضرت امام خمینى(ره) در پیامى که به مناسبت این حادثه تاریخى و حماسه جاودان ملت ایران صادر نمود، چنین آورده ‏اند؛

"صبحگاه 12 فروردین که روز نخستین حکومت "الله" است، از بزرگ ‏ترین اعیاد مذهبى و ملى ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزى که کنگره ‏هاى قصر 2500 ساله حکومت طاغوتى فروریخت و سلطه شیطانى براى همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جاى آن نشست. خداوند تعالى بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست تواناى خود که قدرت عظیم مستضعفین است، در هم پیچیده و ملت عظیم ما را ائمه و پیشواى ملت ‏هاى مستضعف نمود و با برقرارى "جمهورى اسلامى" "وراثت حقه" را به آنان ارزانى داشت."

ملت ایران در آغاز دهه چهارم استقرار "استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى" ضمن تجدید پیمان با آرمان ‏هاى امام خمینى(ره) معمارکبیر انقلاب اسلامى و شهیدان به خون خفته خود، بار دیگر بر حفظ این ارزش‏ ها پاى مى ‏فشارد و روز "جمهورى اسلامى" را به عنوان یکى از ماندنى ‏ترین روزهاى تاریخى این سرزمین گرامى مى ‏دارد.

روز 12 فروردین، روز ظهور شخصیت واقعى مردم ایران، روز پیروزى مستضعفین بر مستکبرین و روز تثبیت و صدور انقلاب اسلامى است که بى هیچ شکى زمینه ‏ساز حکومت عدل اسلامى در سراسر جهان خواهد بود.

رسول شادمانی

منبع : دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.