دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 | 11:27
درگفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سپاه امام رضا(ع) مطرح شد؛
اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک واقعیت اقتصادی است / اقتصاد مقاومتی یکی حلقه مبارزاتی در مقابل دشمن خارجی است
اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک واقعیت اقتصادی است / اقتصاد مقاومتی یکی حلقه مبارزاتی در مقابل دشمن خارجی است
مسئول سازمان بسیج پیشکسوتان سپاه امام رضا(ع) در خصوص اقتصاد مقاومتی و لازمه آن گفت: اقتصاد مقاومتی یکی حلقه مبارزاتی در مقابل دشمن خارجی است و در این حلقه ما نمی توانیم نسبت به نیاز های روزمره مردم بی تفاوت باشیم .

 

عليرضا رضوی سروقدي مسئول سازمان بسیج پیشکسوتان سپاه امام رضا(ع) در خصوص اقتصاد مقاومتی ولازمه های آن گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی سپاه امام رضا(ع) داشته است که به نظر می رسد.

اقتصاد مقاومتي چيست؟

منظور از اقتصاد مقاومتی ، یک اقتصاد فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت به سمت جلو تعریف می‌شود. و با تفکر اقتصاد ریاضتی تفاوتهایی دارد گر چه برخی تفاوتی بین اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی قائل نیستند و یا تصور می­کنند که اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است اما این دو اصطلاح کاملاً متفاوت بوده و ارتباطی به یکدیگر ندارند.اقتصاد، مقاومتی ؛ مقاومت برای رسیدن به هدف و تمرکز بر هدف؛ آن هم در هر شرایطی.هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیاء اقتصاد ملی است اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت ،  اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است.

دولت ومجلس چه نقشي در تحقق اقتصاد مقاومتي دارد؟

مقام معظم رهبری مردمی کردن اقتصاد را از الزامات اقتصاد مقاومتی ذکر فرموده‌اند،

 کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز به مفهوم کنار گذاشتن نفت و گاز از اقتصاد ملی نیست، بلکه به معنای جلوگیری از خام‌فروشی نفت است فشار اصلي روي جريان درآمدي کشور (حوزه نفت) است که در اقتصاد ايران با غفلت و عدم تمرکز به اين حوزه به شدت وابسته کرده است به گونه اي که در ۱۰ سال اخير تاکنون روند وابستگي به درآمدهاي نفتي هر سال از سال قبل بيشتر شده که اين خود مي تواند آسيب پذيري را بيشتر و طمع را به منظور اعمال فشار بيشتر بر کشور افزايش دهد، از اين رو شاهديم که در ۳ سال گذشته تاکنون کشور تحت فشار درآمدهاي نفتي و متعاقبا محدوديت در مبادلات پولي و چرخه درآمدي در سطح بين المللي بوده ايم مسئولان در حوزه دولت و قوه مقننه بايد درک صحيح از چنين شرايطي را داشته و به دنبال اتخاذ روشي باشند که پيشرفت و تعالي کشور باشند.

1-نرخ رشد پایین اقتصادی، بیکاری، نابرابری اقتصادی و تورم از مشکلات کنونی است

2- نوسان های اقتصادی ایران مانند رکود و تورم به صورت عمومی ناشی از وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی است .

3- دولت درآمدهایش را از محل فروش نفت و گاز تأمین می کند، خود را از مردم بی نیاز می داند. اگر این درآمدها از محل مالیات تأمین شود از آنجا که پایه اصلی مالیات، تولید و درآمد ملی است، بنابر این دولت خود را به مردم وابسته می داند و نسبت به تولید و درآمد ملی دغدغه پیدا می کند.

4- راه حل این است که به جای صادرات نفت خام و خام فروشی، در پی فروش فرآورده های نفت و گاز برآییم.

5- در ایران با کمبود پس انداز مواجه نیستیم، اما مشکل این است که این پس اندازها به سرمایه مولد تبدیل نمی شود بلکه به بازارهایی که جنبه مولد ندارند، می رود.

6- حذف استقراض از بانک مرکزی است.

7-  استفاده از منابع مالی بخش خصوصی برای اجرای طرح های عمرانی و همچنین تأمین سرمایه در گردش بنگاه ها از طریق بانک ها و تأمین منابع مالی بلندمدت بنگاه ها از طریق بازار سرمایه را از دیگر راهبردهایی که دولت باید آنها را پیگیری کند.

8- راهبرد دیگر دولت، شفاف سازی و هوشمندسازی اطلاعات با استفاده از سامانه های الکترونیکی است لذا باید زمینه گردش آزاد اطلاعات را فراهم شود.

9- معنی کاهش تورم، افت قیمت ها نیست بلکه منظور کاهش نرخ رشد تورم است. یکی از نتایج مهار رشد نقدینگی و کنترل نسبی تورم را آرامش نسبی در بازار ارز است.

10- برای تقویت توان ثروت آوری و تولید کشور سیاست های بهبود فضای کسب و کار؛ توسعه نظام تأمین مالی و توسعه بخش خصوصی است.

12-سهم درآمد مالیاتی از درآمدهای دولتی افزایش يابد.

13-راهبرد اصلی صدا و سیما، آموزش رسانه ای تولید ملی باشد.

14- سیاست های دولت برای فعالان بازار سرمایه و شاخص بورس باید نرخ بازدهی سرمایه در بورس بیشتر شود

15-رشد اقتصادی و کاهش بیکاری با مساعدت دولت به صنایع خودروسازی تحقق مي يابد زیرا صنعت خودرو نقش زیادی در تولید و اشتغال دارد

16-سهمی از درآمدهای نفتی را که به صندوق توسعه ملی واریز می شود، در طرح های مولد بخش خصوصی  سرمايه گذاري شود.این روند ادامه یابد تا جایی که صد درصد منابع حاصل از درآمدهای نفتی را به این صندوق واریز در آن صورت درآمد نفت در بودجه دولت استفاده نخواهد شد.

اقتصاد مقاومتي چگونه مي تواند در مقابله با تحريم ها وترفندهاي دشمنان موثر باشد؟

هدف اقتصاد مقاومتی توجه به این جنبه‌‌‌های اقتصادی است که دشمنان اشراف کامل به آن‌ها دارند و در تیر آخر تحریم، دست به تحریم نفتی و بانکی زده‌‌‌انددشمن تاکنون نتوانسته در جنگ تحمیلی بر اراده مردم ما پیروز شود، امروز تلاش می کند با تحمیل یک جنگ در عرصه اقتصاد و تحریم های ظالمانه و ناعادلانه اراده مردم ما را درهم شکندامروز هم مانند دوران دفاع مقدس همه قوا، نیروها و سازمان ها باید با همراهی، همدلی، عزم ملی و مدیریت جهادی با دشمن مقابله کنند و اهداف انقلاب را به پیش ببرند

تحریم های ظالمانه و تحمیلی برای ملت ما می تواند یک فرصت هم باشد تا علاوه بر خنثی سازی آنها با کمک متخصصین و نخبگان و آحاد مردم، اقتصاد ملی شکوفای ایران اسلامی نیز محقق شود.این راهی است که باید با اعتماد به مردم و نخبگان و پژوهشگران جامعه طی کنیم و برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت های مردمی داخل کشور همچون پژوهشکده های معتبر سهم و نقش داده شود.

نتيجه تحقق اقتصاد مقاومتي چه خواهد بود؟

این نوع اقتصاد، مردمی است و از ظرفیت های مردم و نخبگان در آن استفاده می شود ضمن این که از دانش فنی دنیا هم در آن استفاده می شود.اقتصاد مقاومتی را نمی‌‌‌توان صرفاً مقاومت اقتصادی دانست، بلکه ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک‌‌‌های خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی از شاخصه‌‌‌های بارز اقتصاد مقاومتی است

درخصوص تاثير روابط ديپلماتيك بر اقتصاد چه نظري داريد؟

اقتصاد مقاومتی یک بحث تئوریک محض مختص دانشگاه و حوزه نیست، بلکه بیشتر اقتصاد کاربردی(Applied Economy) است. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک واقعیت اقتصادی است که شاخص‌‌‌های آن ریشه در عمل دارد، نه حرف.این دیدگاه جدید به اقتصاد را می‌‌‌توان با واژه‌یResistive economy به مجامع علمی معرفی کرد و حتی در مفهوم دقیق‌‌‌تر، می‌‌‌توان از واژه‌ی اقتصاد سیاسی مقاومتی(Political Resistive Economy) استفاده کرد و برای ارزیابی آن شاخص‌‌‌های اقتصاد سیاسی تعریف و استخراج نمود، زیرا این واژه یک مفهوم اقتصاد سیاسی است تا یک مفهوم اقتصادی و به دنبال راه‌حل‌‌‌های اقتصاد سیاسی می‌‌‌باشد که در عمل و کاربرد بتواند مبتنی بر اقتصاد اسلامی، نه تنها بر بحران‌‌‌های ایجادشده در عرصه‌ی اقتصاد سیاسی فائق آید، بلکه مسیر اقتصاد را در جهتی قرار دهد که آمادگی و آینده‌نگری لازم نیز اتخاذ شده باشد.اقتصاد مقاومتی یکی حلقه مبارزاتی در مقابل دشمن خارجی است و در این حلقه ما نمی توانیم نسبت به نیاز های روزمره مردم بی تفاوت باشیم اما در عین حال هم باید در نظر بگیریم که ممکن است شدت حمله دشمن رو به افزایش باشد و این کار باعث می شود که ما نیازمند به یک آینده نگری هم باشیم.

درآخراگر مطلبي داريد بفرمائيد:

در حال حاضر در شرایطی زندگی می‌کنیم که غرب در محور اقتصاد با ما دشمنی دارد پس نیازمند اقتصاد مقاومتی هستیم یعنی اقتصادی که مبنایش تلاش و حرکت از درون است و تلاش می‌کند تا با استفاده از امکانات موانع را تبدیل به فرصت کند.بحث اقتصاد بدون نفت و درآمدهای نفتی را رهبری 20 سال است که مطرح کرده‌اند؛ اما اقتصاد ما بالای 60 درصد وابسته به نفت است، این یعنی اینکه نگرش‌مان نسبت به اقتصاد غیرمقاومتی بوده است .

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی امام رضا (ع)

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.