چهارشنبه 23 مهر 1393 | 12:55
تعدد فرزندان فقر فرهنگی نیست
تعدد فرزندان  فقر فرهنگی نیست

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" مهدی فاضلی استاد فلسفه تعلیم و تربیت و عضو بسیج جامعه پزشکی در گفتگو با خبرنگار سرویس بسیج خبرگزاری بسیج گفت: جامعه و مهم ترین رکن آن که خانواده است از تمام ابعاد موجود و از سیاست های کلان تاثیر می پذیرد به طوریکه ممکن است الگوهای رفتاری در خانواده را کاملا دگرگون کند.

این استاد فلسفه تعلیم و تربیت ادامه داد: تاثیرپذیری خانواده از سیاست های اتخاذ شده به گونه ای بوده است که نمود آن را در بحث جمعیت به خوبی مشاهده کرده ایم.

 

میل خانواده های روستایی به تک فرزندی

 

وی گفت: امروزه حتی در خانواده های روستایی که ارتزاق آنها از طریق کشاورزی است؛ میل به تک فرزندی وجود دارد و این موضوع به گونه ای در بین مردم جا افتاده است که گویی تعدد فرزندان نشان دهنده پائین بودن سطح فرهنگی خانواده است در حالی که اینچنین نیست.

 

فاضلی افزود: البته چنین تفکرهای غلطی در دیگر مسایل نیز وجود دارد مثلا در بحث اقتصاد، مصرف گرایی یعنی بافرهنگ بودن و نشان دهنده اینکه فرد عضو طبقه خاصی از جامعه است.

 

این استاد فلسفه تعلیم و تربیت با تاکید بر ادامه روند سالمندی در جامعه و اشاره به اینکه پیر شدن جمعیت باعث کاهش خلاقیت در جامعه می شود تصریح کرد: زمانی خلاف این امر اتفاق خواهد افتاد که خانواده اطمینان از آینده فرزندان خود پیدا کند که کاهش سطح درآمدها در زندگی امروز این اطمینان را از والدین سلب کرده و آنها را از پاسخگویی به انتظارات فرزندان نگران می کند.

 

وی در پایان گفت: در حال حاضر اینگونه تصور می شود که کاهش تعداد اعضای خانواده می تواند آینده فرزندان را تضمین کند لذا باید اقداماتی نیز از سوی دولت برای افزایش سطح درآمد و اقتصاد خانواده صورت بگیرد که از نگرانی ها در رابطه با اشتغال و مباحث فرهنگی کاسته شود . تاکنون افزایش سن ازدواج هم ناشی از این موضوع بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که نظام جامع علیت بر کاهش جمعیت موثر بوده است و این باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد

 

 

منبع : خبرگزاری بسیج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.