سه شنبه 4 آذر 1393 | 09:49
جان کری: ایران به توافقنامه هسته‌ای ژنو پایبند بوده است
جان کری: ایران به توافقنامه هسته‌ای ژنو پایبند بوده است
جان کری، وزیر خارجه آمریکا با اعلام این مطلب که ایران به تعهدات خود بر اساس توافقنامه هسته‌ای ژنو با شش قدرت جهانی پایبند بوده است، افزود تحریم‌های وضع شده علیه تهران پا بر جا خواهند ماند.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ،کری روز دوشنبه (۳ آذر) بعد از پایان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای، در نشستی خبری در وین با اشاره به انتقاد‌های وارده به طرح اقدام مشترک که نوامبر ۲۰۱۳ به امضای ایران و گروه ۵+۱ رسید، گفت: «توافقنامه موقت نقض نشده است. ایران به تعهدات خود پایبند بوده است ولی رژیم تحریم‌ها دست نخورده باقی می‌ماند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما می‌خواهیم مردم ایران از رفاه اقتصادی که در پی آن هستند بهره‌مند شده و بتوانند دوباره به جامعه بین الملل ملحق شوند. ما می‌خواهیم به تحریم‌ها خاتمه دهیم. بله، ما می‌خواهیم به تحریم‌ها خاتمه دهیم.»

کری گفت: «ایران امروز از اورانیوم غنی شده‌ی ۲۰ درصدی برخوردار نیست؛ و مقدار آن به صفر رسیده است؛ آنها تمامی ذخایر خود را رقیق و تبدیل کرده و تمامی فعالیت‌های غنی سازی بالای پنج درصد خود را به حالت تعلیق در آورده‌اند. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور روزانه به فعالیت‌های غنی سازی ایران دسترسی داشته و درک بسیار عمیق‌تری از برنامه ایران دارند.»

وی افزود: «اعتماد سازی اینگونه صورت می‌گیرد و ایران اینگونه تصمیم به انجام آن گرفت.»

کری با اشاره به گزارش بازرسان آژانس گفت: «آنها تایید کرده‌اند که ایران به تعهدات خود بر اساس طرح اقدام مشترک واقعا پایبند بوده است.»

وی با تمجید از دستاوردهای حاصل شده در دور آخر مذاکرات هسته‌ای گفت: «در روزهای اخیر در وین، ما پیشرفت واقعی و چشم‌گیری داشتیم و دیدیم که ایده‌های جدیدی ظهور کرد.»

این سیاستمدار بلندپایه آمریکایی خاطر نشان کرد: «در واقع این پیشرفت در مورد برخی از بغرنج‌ترین چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، به وقوع پیوست و هم اکنون شاهد ایجاد مسیری برای حل بالقوه‌ی برخی از مسائلی هستیم که لاینحل بودند. ما معتقدیم دستیابی به توافقی جامع که بتواند به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی پاسخ دهد، امکان پذیر بوده و اتفاقی مطلوب است.»

وی ضمن تمجید از تلاش‌های تمامی طرفهای درگیر در مذاکرات از جمله تلاش‌های محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت: «وزیر خارجه ایران سخت و با جدیت کار کرده و با حسن نیت به این مذاکرات پا گذاشته است...تلاش برای حل این مسائل دشوار نیازمند چنین رویکردی است.»

کری گفت: «ما – گروه ۵+۱ و ایران – به طور مشترک مذاکرات را هفت ماه تمدید کردیم تا ظرف ۴ ماه به چارچوب توافق سیاسی دست یابیم.... در پایان چهار ماه، اگر در خصوص موارد عمده به توافق و مسیر آشکاری دست نیافتیم، آنگاه بررسی می‌کنیم که باید چطور ادامه داد.»

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز دوشنبه در وین پایان یافت و دو طرف توافق کردند طرح اقدام مشترک را تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ تمدید کنند.

ایران و گروه ۱+۵ شامل کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به اضافه آلمان، یک هفته در رابطه با رفع موانع موجود برای دستیابی به یک توافق جامع با یکدیگر مذاکرات فشرده‌ای را برگزار کردند.

بر اساس توافق موقت ژنو موسوم به «طرح اقدام مشترک» که دو طرف آن را نوامبر ۲۰۱۳ امضا کردند، هدف از دست یافتن به یک توافق جامع کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌هایی است که غرب به بهانه برنامه هسته‌ای بر ایران تحمیل کرده است.

تهران همواره گفته است برنامه انرژی هسته‌ای ایران به دنبال اهداف صلح‌آمیز از جمله تولید برق و رادیو ایزوتوپ‌ها برای بیماران سرطانی کشور است.

منبع : پرس تی وی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.