یکشنبه 22 آبان 1401 | 13:41
مجاهدت‌هایی که موشک اَبَرفراصوت را ساخت
ممارست‌ها و مجاهدت‌های متخصصان دفاعی کشورمان به ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک منجر شده است.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از تسنیم، بخشی از آیه ۶۰ سوره مبارکه الأنفال: وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ (هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آن‌ها «دشمنان»، آماده سازید!) سرلوحه دکترین نظامی کشورمان است.

مقام معظم رهبری همواره بر تقویت بنیه نظامی کشور تاکید دارند. ایشان در بخشی از سخنانشان در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران فرمودند: نیروی هوافضای سپاه باید کار‌ها و برنامه‌های خود را با دقت به پیش برد و به حد کنونی نیز راضی نباشد.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه نیروی هوافضا باید تولیدات خود را به مرحله تولید انبوه برساند، بیان کردند: این موضوع یک وظیفه است و همه مسئولان نظامی باید در این جهت تلاش کنند و مسئولان دولت نیز پشتیبانی از این موضوع را باید جزو وظایف اصلی خود بدانند.

بر اساس این دیدگاه توان نظامی کشور پس از انقلاب به سوی بومی سازی بر پایه دانش متخصصان کشورمان در مسیر رشد و توسعه قرار گرفت و ارتقای توان موشکی به عنوان یکی از مهمترین ابزار‌ها برای حفظ ثبات و امنیت کشور پیشرفت زیادی کرد.

انواع موشک‌های کوتاه برد، میان برد و بالستیک حاصل کار متخصصان دفاعی کشورمان است. جالب اینکه در قبل از انقلاب آمریکایی‌ها حتی از دادن موشک‌های زمین به زمین به ایران خودداری کردند و این امر را خط قرمز خود می‌دانستند و با اینکه محمدرضا پهلوی در گفتگو با ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا موافقت وی را برای خرید هرگونه سلاحی به غیر از سلاح هسته‌ای را گرفته بود، اما آمریکا حتی راکت‌هایی با برد ۶۰ کیلومتر را به ایران نفروخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان و نیاز وافر به موشک در دوران دفاع مقدس برنامه تجهیز و توسعه موشک‌ها در دستورکار قرار گرفت و تلاش برای ساخت انواع موشک‌هاآغاز شد.

بهسازی و بومی شدن سامانه‌های موشکی مثل میثاق ۱ و ۲، راپییر، اف-ام-۸۰ و تور-ام-۱، فاتح ۱۱۰، قیام، خلیج فارس، ذوالفقار، عاشورا، سجیل، عماد، فجر-۳، قدر-۱۱۰، قادر ۱، زلزال، خرمشهر، عقاب، فجر، شهاب ۱ و ۲ و ۳، قاصد ۱، قاصد ۲ و قاصد ۳ از جمله موشک‌های کوتاه برد، میان برد و دوربرد کشورمان است که به سادگی به دست نیامده‌اند.

 

امیرعلی حاجی‌زاده؛ فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بخشی از کتاب «امواج اراده‌ها» گفته است: بیشترین فشار‌ها روی حاج حسن (طهرانی‌مقدم) بود. هر چند وقت یک‌بار همه جمع می‌شدند و می‌گفتند: «حسن دست‌بردار، این کار به نتیجه نمی‌رسد، ولمان کن تا برویم یگان‌های دیگر.» حسن، اما با بچه‌ها جلسه می‌گذاشت و مدام نصیحت می‌کرد. هرچند حرف‌هایش اثری نداشت و بچه‌ها حرف‌هایش را قبول نمی‌کردند.

 

مانده بودیم چه کنیم و بالاخره تصمیم گرفتیم بچه‌ها را ببریم پیش آقا محسن رضایی تا برایشان حرف بزند، بلکه بچه‌ها چند ماهی روحیه بگیرند و بایستند و کار کنند.

با چهل‌ پنجاه نفر از بچه‌های اصلی که محور کار بودند، رفتیم پیش آقا محسن. او گفت: «بچه‌ها! دنیا اشتباه کرده و به ما موشک داده؛ البته فهمیده و دیگر نمی‌دهد. این تجهیزات و امکاناتی که گرفتیم، آخرین امکاناتی است که گیر ما آمده.»

تحلیل آقا محسن دقیقاً همان چیزی بود که بچه‌ها می‌گفتند. موقعی که از جلسه بیرون آمدیم، همه ریختند سر حسن و گفتند ما هم همین را می‌گوییم. حسن سری تکان داد و گفت: «چه فکر می‌کردیم و چه شد.»

بین سال‌های ۶۳ تا ۶۵، بعد از اینکه آقا محسن این حرف‌ها را زد، نگه‌داشتن بچه‌ها در موشکی، کار سختی شده بود؛ اما با وجود فشار‌ها حسن دست‌بردار نبود.

مانور هایپرسونیک در جو و خارج از جو

مجاهدت‌های پدر موشکی ایران و یارانش امروز به ساخت یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌ها به نام موشک بالستیک هایپرسونیک شده است.

سردار حاجی‌زاده درباره موشک بالستیک هایپرسونیک گفته است: این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد.

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است و در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک هایپرسونیک رونمایی خواهد شد.

اسلحه هایپرسونیک به موشک یا پرتابه‌ای گفته می‌شود که با سرعت ۵ تا ۲۵ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند. برای پی بردن به سرعت وحشتناک زیاد این اسلحه کافی است بدانیم در این سرعت‌ها پرتابه در یک ثانیه بین ۲ تا ۸کیلومتر را طی می‌کند. کمتر از این سرعت مافوق صوت یا مادون صوت است که طیف وسیعی از موشک‌ها، پرتابه‌ها و هواگرد‌ها را در خود جای می‌دهد. در سرعت هایپرسونیک مولکول‌های اتمسفر به حالتی از ماده به نام پلاسما تبدیل می‌شوند.

کنترل پرتابه و ارتباط الکترونیک در حالت پلاسما از چالش‌های فنی ساخت سلاح هایپرسونیک است. تنها سلاح‌هایی که به سرعتی فراتر از هایپرسونیک می‌رسند، جنگ‌افزار‌های انرژی هدایت‌شده مانند سلاح‌های لیزری هستند. در‌ حال‌ حاضر فقط کشور‌های روسیه، چین، آمریکا و هند به فناوری ساخت اسلحه هایپرسونیک در کلاس موشک‌های بالستیک، کروز و ریل‌گان دست پیدا کرده‌اند.

مقامات آمریکایی که قصد داشتند توان موشکی کشورمان را ذیل برجام قرار دهند و از رسیدن به این هدف ناکام ماندند پس از دستیابی کشورمان به فناوری موشک هایپر سونیک پیشرفته واکنشی از سر استیصال نشان دادند.

سرهنگ راب لودویک سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در واکنش به ساخت موشک هایپرسونیک توسط ایران گفت که به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌های پیشرفته ایران ادامه می‌دهیم. لودویک روز جمعه در واکنش به موفقیت جدید ایران گفت که پنتاگون به‌خوبی از این گزارش آگاه است.

وی در ادامه با تلاش در زیر‌سوال بردن موفقیت تازه ایران مدعی شد که در این زمینه شک و تردید وجود دارد.

سخنگوی پنتاگون افزود: مانند همیشه از افشای گزارش‌ها و ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره چنین موضوعات حساسی خودداری می‌کنیم. ما به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌های پیشرفته و فناوری مرتبط با ایران ادامه می‌دهیم.

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم هم اعلام کرده که موشک‌های هایپرسونیک (ابرفراصوت) نه‌ تنها می‌توانند بیش از پنج‌برابر سریع‌تر از سرعت صوت با سرعت ۳۸۰۰ مایل در ساعت حرکت کنند، بلکه می‌توانند در مسیر‌های پیچیده‌ای حرکت کنند و این دفاع در برابر آن‌ها را دشوار می‌کند.

این واکنش‌ها نشان از مسیر درستی دارد که ایران در آن قرار گرفته است. اگر روزی بلوک شرق و غرب از دادن موشک به ایران خودداری می‌کردند حالا باید ببینند ایران چگونه با موشک‌هایش معادلات منطقه را به سود خود تغییر داده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.