شنبه 28 دی 1392 | 15:43
امام صادق(ع)، محور اتحاد جهان اسلام
امام صادق(ع)، محور اتحاد جهان اسلام

از شگفتى‏ هاى روزگار، انکار یا بى‏ اعتنایى به خورشید جهان‏ افروز است! شاید بگویید این سخن تا چه حد مى‏ تواند به صواب نزدیک باشد؟!

پاسخ روشن است. البته که هیچ انسان فهیم و فرزانه بلکه هیچ فرد عادى نیز خورشید را انکار نمى‏ کند.

شخصیتى چون حضرت امام جعفرصادق(ع) را بنگرید که از خورشید نیز درخشان‏‌تر است، اندکى در آسمان معنویت و علم و دانش نظاره کنید، آیا خورشید پرفروغ حضرتش را نمى‏ بینید که از مهر تابان عالم نیز روشن‏‌تر است؟ این روشنى به قدرى است که عالمان نامدار و فرزانگانى بسیار از اهل ‏سنت حتى از رؤساى فرقه‏ هاى چهارگانه چنان در برابر شخصیت علمى، اخلاقى، معنوى و پرشکوه امام صادق(ع) سرخضوع و خشوع فرود مى‏ آورند که انسان شگفت‏ زده مى‏ شود.

ابوحنیفه، پیشواى فرقه حنفى، درباره امام صادق(ع) گفته است: "من، فقیه‏ تر و داناتر از جعفربن محمد ندیده‏ ام. او داناترین فرد این امت است."(1)

وی همچنین گفته است: "اگر جعفربن محمد نبود، مردم احکام و مناسک حج خود را نمى‏ دانستند."(2)

مالک بن انس، یکى دیگراز پیشوایان چهارگانه اهل ‏سنت و رئیس فرقه مالکى و شاگرد امام صادق(ع) درباره شخصیت آن حضرت مى‏ گوید: "برتر و بزرگ ‏تر از جعفربن محمد را نه چشمى تاکنون دیده نه گوشى آن را شنیده و نه حتى به دل بشرى خطور کرده است."(3)

"نعمان بن ثابت" یا همان "ابوحنیفه" پیشواى حنفیان در جایی دیگر گفته است: "اگر آن دو سال ـ شاگردى در محضر امام صادق(ع) ـ نبود، ابوحنیفه هلاک شده بود."(4)

بازهم مالک بن انس ـ پیشواى مالکیان ـ گفته است: "به خدا سوگند،  چشم من شخصیتى برتر از جعفر بن محمد در زهد و فضیلت و علم و تقوا ندیده است."

"ابوعمر جاحظ" یکى از دانشمندان مشهور قرن سوم از اهل ‏سنت مى‏ گوید: "جعفر بن محمد کسى است که علم و دانش او جهان را پر کرده است و از جمله شاگردان او ابوحنیفه و سفیان ثورى است و شاگردى این دو تن، خود در اثبات عظمت علمى او کافى است."(6)

بى اعتنایى و انکار، چرا؟

درقبال آنچه از بزرگان اهل‏سنت (البته اندکى از بسیار) درباره امام صادق(ع) نقل شد دوگونه مى‏ توان برخورد کرد.

برخورد اول، آن است که تاکنون انجام گرفته و آن "بى‏ اعتنایى" است. بدین معنا که حقایق مذکور درباره امام صادق(ع) قرن‏ هاست که در کتب اهل‏ سنت و شیعه نوشته شده، اما جهان اسلام هیچ اعتنا و عکس ‏العملى نسبت به آنها نشان نداده است! هیچ استقبالى حتى از کتاب‏ هاى مهم اهل‏ سنت درباره امام صادق(ع) به عمل نیامده و حتى هیچ توجهى به سخنان سران و رؤساى فرقه‏ هاى چهارگانه و اصلى خود نکرده ‏اند! این در حالى است که اگر فرضاً دیگران به این رؤساى چهارگانه و نظرات آنها بى‏ اعتنایى و بى‏ توجهى کنند، آنها را مورد مذمت و انتقاد قرار مى‏ دهند، اما اینکه "چرا خود این گونه عمل مى‏ کنند؟" هیچ کس پاسخگو نیست!

برخورد دوم انکار و خصومت است و نمونه بارز آن نیز مواردى است که از سوى وهابى‏ ها و سلفى‏ ها در جهان اسلام صورت گرفته است. نکته مهم این است که چنین تعاملى در حقیقت به انکار و خصومت نسبت به همان رؤساى چهارگانه فِرَق اهل ‏سنت و سخنان و نظرات بازمى‏ گردد و هیچ کس نیز به این نکته نه توجه مى ‏کند و نه عکس ‏العمل نشان مى‏ دهد!

همه جهان اسلام مدیون امام صادق(ع) هستند

نکته مهم این است که همه جهان اسلام از رؤساى چهارگانه فرقه‏ هاى اسلامى و پیروان آنان گرفته و حتى فراتر از همه، جهان بشریت مدیون امام صادق(ع) هستند، زیرا نهضت علمى آن حضرت موجب شد تا؛

۱- جهان اسلام از فقر و کم ‏مایگى علمى رهایى و روند تاریک آن پایان یابد.

۲- بجز علوم خاص اسلامى، علوم تجربى نیز در میان مسلمین رونق بگیرد و امت اسلام آبرو و حیثیتى پیدا کند.

۳- پایه‏ ریزى یک جهش و پیشرفت چشمگیر علمى در آینده جهان اسلام شکل بگیرد.

۴- امت اسلام در مواجهه با هجوم سیل ‏آساى علوم و معارف وارداتى و ترجمه‏ اى (که بعدها شدت گرفت و گسترده شد)، قوام و دوام یابد و در برابر آنها سرى بلند کند و از پاى نیفتد و مضمحل نگردد.

۵- در تمامى رشته ‏هاى علوم اسلامى، شاگردان آن حضرت در همه جغرافیاى امت اسلام پراکنده شوند، حوزه ‏هاى علمى تأسیس کنند، شاگرد پرورش دهند، کتاب بنویسند و سطح علمى امت ارتقاء و اعتلاء پیدا کند.

تردیدى نیست که این ارتقا و گستردگى و پایه‏ گیرى تمدن اسلامى مدیون امام صادق(ع) است.

حال، اگر از تمامى این افتخارات و عظمت‏ ها نیز چشم بپوشیم، لااقل در این که اکنون قرن‏ هاست چهار فرقه بزرگ اهل‏ سنت که نزدیک به دو میلیارد جمعیت مسلمان را تشکیل مى‏ دهد، چرا به مبدأ علمى و استاد اول رؤساى فرقه‏ هاى خود توجه نمى‏ کنند و از آن حضرت و نهضت علمى بزرگ ایشان تقدیر به عمل نمى ‏آورند؟

چرا مدیون بودن خود نسبت به ایشان را احساس و ابراز نمى‏ کنند؟! مگر این امر، مقتضاى عقل و شرع و اخلاق و فرزانگى نیست؟ چرا گفته نمى ‏شود که ما مسلمانان، همه، مدیون امام صادق(ع) و ریزه‏ خوار خوان علم و دانش آن حضرت هستیم! مگر تجلیل از استاد، تجلیل از علم و نشانه آزادگى و روح علمى نیست؟!

چرا جهان اسلام بر امام صادق(ع) به عنوان یک دانشمند تأثیرگذار در روند علمى جهان، افتخار نمى‏ کند و برخود نمى ‏بالد؟ چرا این حقایق باید مکتوم بماند؟

امام صادق(ع)، محور اتحاد امت

نمى ‏توان نقش ائمه معصوم شیعه خصوصاً امام صادق(ع) را در اهتمام به اتحاد و یکپارچگى امت اسلام و برطرف کردن موانع آن از میان شیعه و سنى، به هیچ وجه نادیده گرفت. این سفارش ‏ها و توصیه‏ ها از سوى آن حضرت به شیعیان است که در مجالس خاص شیعه بیان فرموده‏ اند. یعنى در مجالس عام نبوده که کسى تصور کند امام صادق(ع) از روى "تقیه" یا "در ظاهر" آن بیانات و توصیه‏ ها را اظهار کرده باشند.

نکته مزبور، بسیار مهم است، یعنى امام صادق(ع) به شدت و دقیقاً از روى حقیقت به شیعیان امر مى ‏فرمودند که با برادران خود از اهل‏ سنت تعاملى نیکو، انسانى و حتى فقهى داشته باشند، در صفوف نماز آنان شرکت کنند و حقیقتاً مشارکت داشته باشند و ثواب‏ هایى بیان فرموده‏ اند که هرگونه بى‏ میلى و کاهلى احتمالى شیعه در این زمینه برطرف گردد.

اکنون به برخى از این توصیه‏ ها توجه فرمایید:

۱- هرکس با اهل ‏سنت در صف اول نماز جماعت آنان بایستد، همچون کسى خواهد بود که در صف اول نماز جماعت پیامبر خدا(ص) حضور یافته باشد.

۲- با آنان نماز بگزارید، به عیادت بیماران ایشان بروید، در تشییع جنازه آنان شرکت کنید و...

۳- در مساجد آنان حضور یابید، از بیمارانشان عیادت کنید و...

۴- در سخنى دیگر، امام صادق(ع) به اصل مهم دیگرى تصریح مى‏ فرمایند که هرگونه تردید و سوءظن احتمالى را ـ اگر در دل کسى راه یابد ـ برطرف مى‏ کند و اثبات مى‏ کند که آن امام همام حقیقتاً به دنبال اتحاد و یکپارچگى امت اسلام بوده ‏اند.

ایشان تأکید نموده و تصریح مى‏ کنند که بیایید از ما ائمه الگو بگیرید:

"به امامان‏تان که به ائمه جمعه و جماعت اهل ‏سنت در نمازهایشان اقتدا مى‏ کنند بنگرید، پس شما نیز مانند آنان عمل کنید (و همراه با برادران اهل ‏سنت خود در مساجد، در نمازها و در سایر مظاهر اجتماعى آنان حضور پیدا کنید) به خدا سوگند اى شیعیان، امامان شما از بیماران ایشان عیادت مى‏ کنند، در تشییع جنازه‏ شان حضور مى‏ یابند، در محاکم به نفع آنان گواهى مى‏ دهند، اماناتشان را به ایشان برمى‏ گردانند..."

اکنون سخن اینجاست که چرا امت اسلام در این جهت نیز به وجود چنین شخصیتى سترگ، معنوى، دلسوز، مصلح، پیشتار در خط اتحاد اسلامى، افتخار نمى‏ کند؟!

از افراد وهابى و سلفى که انتظارى نیست؛ لااقل چرا امت اسلام در این زمینه پاى پیش نمى‏ گذارند و از شخصیت بزرگى این‏سان، تجلیل به عمل نمى‏ آورند؟ مگر جهان اسلام چند شخصیت همچون امام صادق(ع) دارد؟

آیا جهان اسلام و فرهیختگان علمى و فرهنگى و سیاسى آنان نمى‏ دانند که اردوگاه استکبار و صهیونیسم بین‏ الملل از این که امت اسلام بر گرد محور شخصیتى همچون امام صادق(ع) حلقه بزند، واهمه دارد و به شدت با آن مبارزه مى‏ کند؟ آیا همین امر کافى نیست تا همه دریابیم و بیندیشیم که "پس امام صادق(ع) مى‏ تواند محور اتحاد، اقتدار، عظمت و شکوه امت اسلام درجهان کنونى باشد؟"

جهان اسلام ظرفیت‏ ها و امکانات بالفعل بسیار مقتدرانه و سترگى براى پیروزى، افتخار و حتى سیادت بر جهان، در اختیار دارد.

منابع:
1ـ "ما رأیت افقه من جعفربن محمد و انه اعلم الامه"، شمس ‏الدین ذهبى، سیر اعلام النبلاء، ج 6، ص 257.
2ـ "لولا جعفربن محمد ما علم الناس مناسک حجّهم" شیخ صدوق، من لایحضر الفقیه، ج 2، ص 519، طبع قم، نشر اسلامى.
3ـ "ما رأت عین ولا سمعت اذن و لا خطر على قلب بشر افضل من جعفربن محمد"، حیدر اسد، الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 4، ص 335.
4ـ "لولا السنتان لهلک النعمان"، همان، ج 1، ص 70.
5ـ "والله مارأت عینى افضل من جعفربن محمد زهداً و فضلاً و علماً و ورعاً"، شیخ صدوق، امالى، ص 435، ح 2.
6ـ پیشوایى، سیره پیشوایان، ص 350.

منبع : دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.