چهارشنبه 2 بهمن 1392 | 09:43
گزارشی از 35 سال تلاش مستمر سپاه پاسداران برای حراست از انقلاب اسلامی
گزارشی از 35 سال تلاش مستمر سپاه پاسداران برای حراست از انقلاب اسلامی
سپاه پاسداران از ابتدای پیروزی انقلاب با تکیه بر نیروهای متعهد و با اخلاص مردمی و با فرمان امام(ره) شکل گرفت و از همان دوران وظیفه خطیر دفاع از انقلاب و ارزش های آن را عهده دار شد تا انقلاب و نظام اسلامی به انحراف نرود.

 

به گزارش " بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت": با پـیـروزى انـقـلاب شکوهمند اسـلامى و تشکیل هسته‌ها و گروه هاى امنیتى ـ نظامى مردم حافظ انقلاب، زمـیـنـه مـنـاسـب بـراى مـوجـودیـت سـپـاه فـراهـم شد.

سـپـاه پاسداران انقلاب اسلامی زمانی شـکل پیدا کرد که انقلاب نوپای اسلامى با انواع توطئه‌ها و شرارت هاى داخلى گروهک‌ها، برخوردار از حمایت ابرقدرت هاى شرق و غرب به خصوص آمریکا جهت براندازی و سقوط نظام رو به رو بود. از همین رو مقابله با این خطرات و دفاع از انقلاب و دست آوردهای آن به سپاه واگذار شد.

سـپـاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبرى مدبرانه امام خمینى(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی، روحیه انقلابى و شهادت طلبى پـاسداران و برخورداری از حمایت ملت و جذب عناصر انقلابى به سرعت آماده مقابله با حوادث و بحران هایى شد که در مسیر انقلاب به وجود آمد.

سپاه در حـوادثـى مـثـل بـحـران کـردسـتـان، ترورهاى وحشیانه خیابانى منافقین، درگیرى ترکمن صـحـرا، کـشـف کـودتـاى نـوژه و... که با تحریک دشمنان داخلى و خارجى دامن زده مى شد فـعـالانه وآگاهانه حضور پیدا کرد و با سرکوب فتنه جویان ودشمنان انقلاب وبا تقدیم شهدا و جانبازان بسیار، از اسلام و انقلاب پاسدارى کرد.

در زمـانـى کـه کشور نیاز مبرم به امور امنیتى داشت و نظام فاقد سازمان امنیتى واطلاعاتی بود سپاه با کمترین بودجه و امکانات و با استفاده از نیروهای مردمی و بسیجی با بیشترین انگیزه و اعتقاد، مرزبانى صادق و لایق براى انـقـلاب و کشور شد.

سپاه در کشف و انهدام خانه هاى تیمى منافقین، چریک هاى فدایى خلق، حزب توده، گروه فرقان و دیگر گروه هاى محارب و در مجموع حفظ انقلاب نقش اصلى و بسزائی داشت، تا جایى که امام راحل فرمودند: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود.»

سرکوب اشرار در خوزستان

بـلافـاصـله پـس از پـیـروزى انقلاب اسلامى، عناصر مختلف قومى ـ عربى و برخى از شـیـوخ مـنـطقه و عناصر ضد انقلاب و گروه هاى چپ زیر لواى شیخ شبیر خاقانى که از روحـانـیـون بـومـى و داراى اجـتـهـاد بـود، جـمـع شده و سازمان سیاسى خلق عرب را پایه گـذارى کردند. هدف نهایى این گروه مورد حمایت مالى ـ تسلیحاتى عراق، خودمختارى خوزستان بود.

به فاصله کمی پس از طرح شعارهاى ناسیونالیستى مبنى بر تدریس زبان عربى، انتشار روزنامه به زبان عربى، پخش برنامه هاى رادیو تلویزیون به زبان عربى و اخـتـصـاص قسمتى از درآمد نفت براى صرف در خوزستان، وارد فاز نظامى شدند و بـا تـظـاهـرات مـسـلحـانـه، حـمـله به مقرهاى سپاه و کمیته و بعضى از مـنـازل افـراد سر‌شناس باعث رعب و وحشت در منطقه شدند.

شدت بحران به حدى بود کـه امـام خـمـینى (ره) در پیامى از ارتش و سپاه خواستند که هماهنگ باشند و در سرکوبى اشرار و پاکسازى مناطق به خصوص کردستان و خوزستان همکارى کنند.

در خرداد ۱۳۵۸ با اضافه شدن تعدادى از پاسداران سپاه تهران براى کمک به سپاهیان خـرمـشـهـر و آبـادان و با فرماندهى شهید جهان آرا ضد انقلاب مسلح تسلیم و پایگاه هاى آنـهـا سـقـوط کـرد و شـیـخ شـبـیـر بـه دسـتـور امـام (ره) بـه قـم مـنـتـقـل شد.

غائله کردستان

حـزب دمـکـرات کـردسـتـان کـه در سـال ۱۳۲۳ در زمـان اشغال ایران توسط متفقین و با پشتیبانى شوروى اعلام موجودیت کرده بود، پس از خروج اشـغـالگـران از هـم پـاشـید. این حزب پس از سه دهه سکوت در فرداى پیروزى انقلاب اسـلامـى بـا شـعـار خـودمـختارى ولى به واقع براى جدایى کردستان از ایران آن هم با حمایت بیگانگان به خصوص آمریکا و ایادی غرب فعالیت خود را آغاز کرد.

جنایات حزب دمکرات و اشرار در کردستان به حدى وحشتناک و غم انگیز بود که قلب امام را به درد آورد، به گونه اى که آن حضرت طى ۲۰ روز ۲۴ حکم، پیام و سخنرانى مربوط به کردستان داشتند. چنین اتفاقى حتى در طـول جـنـگ واقـع نـشـد. سپس از آن‌ها به عنوان اشرار، خرابکار، مفسد، خیانتکار نام برده و در پیام هاى مختلف از قواى انتظامى مى خواهند که هر چه سریع‌تر به این غائله پایان دهند و آن‌ها را قلع و قمع کنند.

نـقـش ارگـان هـا و نـهـادهـا نظامی در حـل بـحـران کـردسـتـان قابل ستایش است، ولى اقدامات نظامى، فرهنگى، اجتماعى سپاه در قالب قرارگاه رمضان و تقدیم هزاران شهید و جانباز طى یک دهه و فداکارى سرداران شـهـیـدى همانند بروجردى، کاظمى، کاوه، همّت و امثالهم باعث شد کردستان در دامان جمهورى اسلامى باقى بماند.

شورش نیروهاى چپ در ترکمن صحرا

یک روز پس از پیروزى انقلاب اسلامى، چریک هاى فدایى خلق با تبلیغ این شایعه که «شیعه‌ها تفنگ‌ها را گرفته‌اند و قصد تلافى حمله چماق به دست هاى ترکمن در دوران پـهـلوى را دارنـد» سـتـاد مـرکـزى خـلق تـرکـمـن صـحـرا را تـشـکـیـل دادنـد و بـا خـلع سـلاح شـهـربـانـى و ژانـدارمـرى در عـمـل کـنـترل شهر گنبد را به دست گرفتند.

آن‌ها به هر اقدامى دست مى زدند و هر کس را مـى خـواسـتـنـد دسـتـگـیـر و امـوالش را غـارت مـى کـردنـد و دولت در دولت تشکیل داده بودند.

فاجعه گنبد به حدى بى سابقه و تکان دهنده بود که به هنگام دیدار پاسداران انقلاب اسـلامى گنبد و عده اى از مردم این شهر با امام خمینى (ره) مادرى از میان جمعیت بلند شد و گـوشـه اى از جـنـایـت هاى وحشتناک گروهک‌ها را بیان کرد و گفت: «اى رهـبـر، مـن شـرم دارم که مادرى با گریه مى گفت در جلوى روى من این گروه جنایتکار به دخترم تجاوز کرده و سر از بدن او جدا کردند!»

بـا رهـنـمـودهـاى امام راحل، نیروهاى سپاه به تدریج در مراکز حسّاس شهر مستقر شدند و هـواداران انـقلاب ساکن گنبد نیز با بستن سنگر در محله هاى خود، آماده کمک به پاسداران شـدنـد. درگیرى هاى شدید آغاز شد. در این درگیرى‌ها، فرمانده سپاه گنبد و تعدادى از بـرادران سـپـاه به شهادت رسیدند، ولى شهر از تصرف ضد انقلاب خارج شد و آخرین سنگرهاى آن‌ها سقوط کرد و به این ترتیب غائله گنبد پایان یافت.

کودتاى نافرجام نوژه

یکى از اقدامات سپاه در سرکوب ضد انقلاب، کشف و خنثى سازى کودتاى نافرجام نوژه با همکارى نهاد‌ها و انجمن هاى دیگر بود.

ایده کودتا به عنوان روشى براى براندازى نظام جمهورى اسلامى در بهار ۱۳۵۸ توسط بـرخـى از افـسـران سـلطـنـت طـلب بـا حـمـایـت آمـریـکـا شکل گرفت.

سـازمـانـدهـى کـودتـا بـه شـکـل بـسـیار ماهرانه اى صورت پذیرفته بود. کودتاگران علاوه بر جذب تعدادى از نـظـامـیـان و گـروه هـاى سـیـاسـى داخلى، از حمایت آمریکا، انگلیس، عراق و سازمان هاى جاسوسى معروف دنیا برخوردار بودند.

از نظر کودتاگران فتح تهران مساوى با پیروزى در سراسر ایران تلقى مى شد و با تـوجـه به ارتباط کودتاگران با پایگاه نوژه و نزدیکى به تهران، کودتا از همدان کـلیـد مـى خـورد.

قـریـب بـه دو مـاه پـیـش از کـودتـا، واحـد اطـلاعـات سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامى از کـانـال هـاى گـونـاگـون از وجـود یـک کـودتـاى در حـال تـحـقـق آگـاهـى یـافـتـه بـود. فـعـالیـت هـاى شـهـیـد مـحـمـد اسـمـاعـیـل قـربـانى اصل، تنها شهید عملیات خنثى سازى کودتا و برخى گزارش‌ها از انـجـمـن اسـلامـى نیروى هوایى باعث این آگاهى شده بود. لذا از‌‌ همان زمان ستادى مرکب از واحـد اطـلاعـات سـپـاه، گـروه مـهـنـدسـى، انـجـمـن اسـلامـى نـیـروى هـوایـى و تعدادى از پـرسـنـل مـومـن ارتـش بـه نـام سـتـاد خـنـثـى سـازى کـودتـا شـکل گرفت. البته افشاى کودتا توسط یکى از خلبانان و یکى از درجه دارانِ کودتا نیز فوق العاده موثر بود. به هر حال در شب وقوع کودتا یعنى ۵۹/۴/۱۸ تعداد زیادى از کودتاگران توسط سپاه پاسداران و بقیه دست اندرکاران دستگیر و تعدادى نیز به خارج از کشور فرار نمودند و کودتا نافرجام ماند.

سازمان مجاهدین خلق (منافقین)

مجاهدین خلق در ابتداى انقلاب چنین تصور مى کردند که به زودى قدرت را در دست خواهند گـرفـت بـه هـمـیـن جـهـت مـسـعـود رجوى کاندیداى ریاست جمهورى شد و تعدادى از اعضاى سـازمـان نـیـز کـانـدیـداى نـمـایـنـدگـى مجلس شدند که کاندیدایى رجوى براى ریاست جـمـهـورى تـوسـط امـام رد شد و هیچ کدام از کاندیداهاى سازمان نیز نتوانستند وارد مجلس شوند و این امر برای آنان گران تمام شد لذا بدنبال راه‌های غیرمتعارف برای دست یازیدن به قدرت شدند.

بـا روى کـار آمـدن بـنـى صـدر به عنوان رئیس جمهور آن‌ها به این نتیجه رسیدند که با تـوجـه به هماهنگى هاى به عمل آمده سازمان با بنى صدر و امکان دست یابى به کانون هـاى قـدرت، دسـت یـازیـدن بـه راه حـل نظامى براى رسیدن به قدرت، حرکتى زودرس و اقدامى شتاب زده قلمداد مى شود. لذا سازمان به عنوان یک میلیشیای شبه نظامی برای بنی صدردرآمد که غائله ۱۳ اسفند ۱۳۵۹ نشانگر این واقعیت است.

با کنار گذاشتن بنى صدر از فرماندهى کل قوا توسط امام(ره) و اعلام عدم کفایت سیاسى او بـراى ریـاسـت جـمـهـورى در مـجـلس، بـه یـکـبـاره تـمـام آمـال و آرزوهـاى منافقین بر باد رفت. آن‌ها در یک اقدام شتاب زده در اواخر خرداد ۶۰ علیه نـظـام اعـلام جـنـگ مـسـلحانه کردند. با شروع جنگ صد‌ها نفر از سپاهیان، بسیجیان، مردم حزب اللهى کوچه و بازار به وسیله ترورهاى کور و انفجار توسط منافقین به شهادت رسـیـدنـد.

مـنـافـقین همچنین با انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى و نخست وزیرى، رئیس ‍ دیـوان عـالى کـشـور، رئیس جمهور، نخست وزیر، تعدادى از وزرا، نمایندگان مجلس و ده‌ها نفر از مسئولین نظام و ائمه جمعه استان‌ها را به شهادت رساندند. ترور‌ها وجهه مردمی آنان را به شدت پائین آورد.

طـبـق مـدارک مـنـتـشـر شـده، مـنـافـقـیـن در طـول سال ۱۳۶۰ در مجموع ۷۱۹ عملیات داشتند که ۳۳۸ نفر از مردم عزیز کشور توسط آن‌ها بـه شـهـادت رسـیـدنـد.

مـقابله با ترور‌ها و شناسایى عوامل تروریست به عهده سپاه و بسیج بود، اطلاعات سپاه مـوفـق شـد بـا سـازماندهى نیرو‌ها علیه ضد انقلاب مسلح در کلیه شهرستان‌ها در قالب واحـدهـاى رزمى بر حوادث و رویداد‌ها و اخبار درونى گروه‌ها تسلط پیدا کرده و با بهره گیرى از سرعت عمل و انعطاف کافى با همکارى نهاد‌ها به خصوص کمیته و دادستانى نقش ویژه اى در مبارزه با تروریسم ایفا نماید.

کشف خانه هاى تیمى توسط سپاه

در تـاریخ ۶۰/۱۱/۱۹ بر اساس طرح هماهنگ اطلاعات سپاه پاسداران و دادستانى انقلاب بـا شـنـاسایى رده هاى اطلاعاتى و عملیات منظم تعقیب و مراقبت، پایگاه مرکزیت سازمان در شـمـال تـهـران نـابـود شـد. در ایـن عـمـلیـات مـوسـى خیابانى مرد شماره ۲ سازمان و مسئول اصلى ترور‌ها در کشور و اشرف ربیعى همسر رجوى به همراه ۱۸ نفر دیگر از رده هـاى بـالاى سـازمـان کشته شدند. (بعد‌ها مریم عضدانلو یا مریم رجوی همسر وی شد.) این ضربه بسیار مهم باعث پاره شدن اتصالات بخش هاى نظامى، اجتماعى و روابط سازمان منافقین شد.

تمرکز دو سیستم هماهنگ الکترونیک و انسانى توسط اطلاعات سپاه و نهادهاى امنیتى دیگر باعث شد در مدت کوتاهى خانه هاى تیمى که ستون فقرات تشکیلات ترور بودند کشف و تـمـام افـراد مستقر در آن‌ها کشته، زخمى و دستگیر شوند.

شکست سنگین منافقین در عملیات مرصاد

پـس از نـاکـامـى مـنـافـقین در داخل کشور آن‌ها با توجه به ارتباطاتى که قبلا با دولت بـعـثـى عـراق و صدام حسین داشـتـنـد، بـه عـراق، دشـمـن در حـال جـنـگ بـا ایران پناهنده شدند.

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهورى اسلامی، رژیم بعث چون خود نـمـى تـوانـسـت مستقیما تجاوز جدیدى به خاک ایران داشته باشد، درصدد برآمد در فاز جدید با استفاده از نیروى منافقین اقداماتى شبیه آنچه که قرارگاه رمضان در جنگ در داخل خاک عراق انجام مى داد، صورت دهد.

در این عملیات که منافقین نام آن را فروغ جاویدان گذاشته بودند، منافقین با ۲۵ تیپ ۲۰۰ نفره که از اعضاى مـنافقین در کشورهاى گوناگون دنیا فراخوان شده بودند، با تجهیزات پیشرفته و با حـمـایـت و پـشـتـیـبـانـى تسلیحاتى ـ لجستکى و هوایى دشمن بعثى، براى ساقط نمودن جـمـهـورى اسـلامـى وارد ایران شدند.

مـجـموع نیروهاى سازماندهى شده منافقینى که وارد ایران شدند ۴۵۳۶ نفر بودند که در گـردنـه حـسن آباد (بین اسلام آباد و کرمانشاه) با رزمندگان اسلام درگیر شدند.

در ایـن عـمـلیـات غـرورآفـریـن با فرماندهی شهید صیاد شیرازی کـه بـا حـمـایـت نـیـروى هوایى ارتش و هوانیروز صورت پـذیـرفـت رزمـنـدگـان اسـلام مـوفق شدند ۲۵۳۶ نفر از منافقین را در میدان جنگ به هلاکت بـرسـانـنـد و نـزدیک به ۱۰۰۰ نفر از آن‌ها را مجروح سازند.

اقدام سپاه در عملیات مـرصاد علیه منافقین باعث اختلاف شدید در میان کادر رهبرى، اختلافات درون سازمانى و در نتیجه باعث فروپاشى کامل آن‌ها در تشکیلات درون سازمانی وجهانی شد به گونه اى که آن‌ها از آن به بعد تاکنون نتوانسته‌اند به انسجام قبلى خود بازگردند و سرانجام این توطئه شوم نیز با شکست و نابودی ضدانقلاب به پایان رسید.

عـلاوه بـر مـواردى که به آن‌ها اشاره شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غائله‌ها، فتنه‌ها و توطئه هـاى دیگرى را نیز در کشور خنثى کرد؛

۱. به شکست کشاندن غائله سیستان و بلوچستان و جلوگیرى از سقوط زاهدان
۲. خنثى سازى گروهک خلق مسلمان در تبریز
۳. دفع فتنه خوانین قشقایى در فارس
۴. دستگیرى اعضاى آشکار و مخفى حزب توده
۵. شرکت فعال در نابودى گروه فرقان
۶. خنثى سازى توطئه مشترک منافقین و بنى صدر
۷. مقابله با توطئه منافقین در خارج از کشور
۸. خنثى سازى فتنه کمونیست‌ها در جنگل هاى آمل
۹. خنثى نمودن توطئه هواپیماربایى
۱۰. تعقیب و به هلاکت رساندن ضد انقلاب در مناطق مرزى کشور
۱۱. پاکسازى مناطق آلوده و باراندازهاى اشرار در جنوب و شرق کشور و امنیت بخشی در این نواحی
۱۲. دفـع شـورش هـا کـه در دهـه ۷۰ در شـهـرهـایـى مثل اراک، مشهد، قزوین و اسلامشهر به وجود آمد.
۱۳. دفع فتنه شورش ضد انقلاب در تیرماه ۷۸
۱۴- دفاع سایبری دربرابر حملات سایبر وجنگ نرم
۱۵- مبارزه نرم افزاری وسخت افزاری با ضد انقلاب ودفع فتنه ۸۸

سخن آخر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تکیه بر نیروهای متعهد و با اخلاص مردمی و با فرمان امام (ره) شکل گرفت و از‌‌ همان دوران وظیفه خطیر دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن را برعهده گرفت تا انقلاب و نظام اسلامی به انحراف نرود.

منبع : دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.