دوشنبه 14 بهمن 1392 | 10:33
انقلاب اسلامى، احیاگر هویت مسلمانان
انقلاب اسلامى، احیاگر هویت مسلمانان
علت اصلى عقب ماندگى و بدبختى مردم مسلمان جهان در سرسپردگى و وابستگى حکومت‏ هاى آنها به استکبار است و راه رهایى از این بدبختى کسب استقلال به معناى واقعى کلمه...

 

به گزارش " بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت":  به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، انقلاب اسلامى ایران که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و با ساقط کردن یکى از وابسته‏‌ترین و دیکتاتور‌ترین رژیم ‏هاى عصر حاضر نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد حاصل یک تفکر عزت‏ طلبانه نشأت گرفته از آموزه‏ هاى قرآن و اسلام بود.

نظام کهن شاهنشاهى در ایران که خاندان پهلوى خود را وارث آن قلمداد مى‏کرد با از بین بردن فرهنگ اسلامى وجایگزینى فرهنگ ذلت ‏طلب و استعمارگرانه بیگانگان عزت و عظمت جامعه اسلامى را از بین برده بود.

خداوند در قرآن مى ‏فرمایند: «عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنین است» و امام خمینى (ره) با همین بینش و نگرش به دنبال کسب عزت از دست رفته جامعه اسلامى و مردم مسلمان ایران قیام الهى خود را آغاز نمودند و در سخنرانى تاریخى خود در خرداد سال ۴۲ با بیان این جمله که «عزت ما را منکوب کردند» و «ما را به اسرائیل فروختند» حکومت را به مبارزه و چالش کشیدند و به دنیا اعلام کردند که ما دنبال کسب پست و مقام دنیایى نیستیم بلکه دنبال عزت و سربلندى جامعه اسلامى و مسلمانان هستیم و در این راه تمامى اقشار جامعه اعم از حوزه‏ هاى علمیه، دانشگاه ‏‌ها، بازاریان و تمامى اقشار ملت را به همراهى و قیام دعوت کردند.

ایشان عزت جامعه اسلامى و مسلمانان و کسب استقلال و آزادى را در رشد فکرى و فرهنگى و بى‏ نیازى از اجانب و استعمارگران مى ‏دیدند و از‌‌ همان زمان بنا را بر جلوگیرى از استیلاى فکرى و فرهنگى قدرت‏ هاى استکبارى بر منافع علمى و فرهنگى جامعه گذاشتند و همواره رشد علمى و فرهنگى جامعه را بر دیگر صبغه‏ هاى آن برترى دادند تا حدى که در دیدار خود با مسئولین نهضت سوادآموزى در آغازین سال‏ هاى انقلاب فرمودند: «من امیدوارم مسلسل‏‌ها تبدیل به قلم بشود.»

از آنجا که استعمارگران بقا و دوام خود را در عقب‏ نگه‏داشتن ملت‏‌ها مى ‏دانند، برهمین اساس موانع و مشکلات بسیارى را سر راه این انقلاب به خصوص پیشرفت‏ هاى علمى آن ایجاد کردند. لیکن با هوشمندى و درایت حضرت امام خمینى (ره) و همچنین حمایت‏ هاى بى ‏شائبه خلف صالح ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت‏ الله خامنه‏ اى و حمایت و پشتیبانى ملت ولایتمدار ایران انقلاب اسلامى دستاوردهاى فراوانى در داخل و خارج از کشور داشته است.

دستاوردهاى سیاسى انقلاب اسلامى

امام خمینى (ره) در ادامه قیام خود، که منجر به دستگیرى، زندان و ‌‌نهایت تبعید به نجف اشرف شد، تنها به مبارزه با حکومت غاصب و ضداسلامى شاه اکتفا نکردند بلکه در بدو ورود به نجف اشرف در راستاى مبارزه فرهنگى و ریشه ‏اى خود با حکام جور، با تدریس مبحث «ولایت فقیه» و ارائه راهکار عملى و اجرایى ضمن تربیت نیروهاى مؤثر و مفید اجرایى بلافاصله پس از سقوط حکومت پهلوى زمام امور جامعه اسلامى را خود در دست گرفتند و رهبرى سیاسى- مذهبى را عینیت بخشیدند و توانستند علاوه بر معرفى توانایى ‏هاى دین اسلام به عنوان یک دین کامل و جهانشمول و توانا در امورات مسلمین، تأثیر فوق ‏العاده‏ اى بر جهان اسلام و کشورهاى جهان سوم بگذارند به نحوى که در عصر حاضر حاصل آن تفکر را در بیدارى اسلامى منطقه خاورمیانه و قیام‏ هاى آزادى ‏خواهانه سایر محرومین جهان به وضوح مشاهده مى‏ کنیم.

کسب استقلال و آزادى

علت اصلى عقب ماندگى و بدبختى مردم مسلمان جهان در سرسپردگى و وابستگى حکومت‏ هاى آن‌ها به استکبار است و راه رهایى از این بدبختى کسب استقلال به معناى واقعى کلمه.

تا قبل از انقلاب، غرب و به خصوص امریکا با تاراج منابع اقتصادى ما با وجود شعار استقلال و دمکراسى و تمدن ۲۵۰۰ ساله، به شکل‏ هاى گوناگون کشور ما را به صورت مستعمره درآورده بودند به طورى که در هیچ موردى به خود متکى نبودیم، ولى ملت ایران توانست با همتى مردانه قید و بندهاى بندگى را پاره کند و استقلال سیاسى، اقتصادى، علمى، فرهنگى و فکرى خویش را به دست آورد.

تجدید حیات اسلام در جهان

یکى از مهم‏‌ترین دستاوردهاى انقلاب اسلامى تجدید حیات اسلام در جهان است. حضرت آیت ‏الله خامنه‏ اى رهبر معظم انقلاب دراین مورد م ى‏فرمایند: «باوجود گذشت بیش از یک صد و پنجاه سال از برنامه ‏ریزى مدرن و همه جانبه علیه اسلام امروز در سراسر دنیا یک حرکت عظیم اسلامى به وجود آمده است که به موجب آن اسلام در آفریقا، آسیا و حتى در قلب اروپا حیات جدیدى را بازیافته و مسلمانان به شخصیت و هویت واقعى خود پى برده‏‌اند.» (۱)

ابعاد مختلف این تجدید حیات را در گرایش شدید به دین اسلام در خارج ایران مى‏ توان دید به نحوى که پس از انقلاب اسلامى صد‌ها کتاب در مورد نقش مذهب در اجتماع و سیاست به بازارهاى جهان آمده و بسیارى از دانشگاه ‏هاى جهان به تحقیق درباره مذهب و نقش آن در اداره جامعه پرداخته‏‌اند. این مهم در شرایطى اتفاق مى‏ افتد که تا قبل پیروزى انقلاب اسلامى دین را افیون توده ‏‌ها مى ‏دانستند. از طرفى ثمرات این تجدید حیات را مى ‏توان در ظهور جنبش‏ هاى اسلامى از شرقى‏‌ترین نقاط آسیا تا امریکا مى ‏توان مشاهده کرد.

تحقیر استعمارگران

ستمگرى‏ هاى امریکا نسبت به مردم ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب آن قدر زیاد است که امام خمینى (ره) از امریکا به عنوان شیطان بزرگ یاد کردند. به همین جهت مبارزه با این غول استعمارگر همواره یکى از اصول عمده سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران در طول مبارزات ملت قهرمان ایران بوده است. اخراج ده‏‌ها هزار کار‌شناس و مستشار امریکایى از ایران، خروج از «پیمان سنتو» که براى حفظ منافع امریکا تشکیل شده بود، اشغال لانه جاسوسى و دستگیرى دیپلمات‏ هاى جاسوس و ده‏‌ها نمونه دیگر از جمله موارد تحقیر امریکاست.

نامشروع اعلام کردن رژیم صهیونیستى و اعلام مبارزه تا سرنگونى این رژیم غاصب که از حمایت‏ هاى همه جانبه غرب و به خصوص امریکا برخوردار است و حمایت همه‏ جانبه از ملت مظلوم و مسلمان فلسطین (تا حدى که مسئولین رژیم صهیونیستى شکست‏ هاى خفت ‏بار خود در نبردهاى اخیر با فلسطینیان را صراحتاً به دلیل حمایت‏ هاى سیاسى، تبلیغاتى و نظامى ایران مى ‏دانند) از دیگر دستاوردهاى پیروزى انقلاب اسلامى به شمار مى‏ رود.

دستاوردهاى فرهنگى و اقتصادى

استعمار نو شگردهاى خود را براى غارت اموال و منابع کشورهاى جهان سوم بر پایه سلطه فرهنگى استوار ساخته است. بیگانه ساختن مسلمانان از فرهنگ اصیل اسلامى از بارز‌ترین توطئه‏ هاى استعمارگران در تثبیت سلطه بر کشورهاى اسلامى بوده است.

امام خمینى (ره) با درک عمیق این موضوع و کشف علل عقب‏ ماندگى مسلمانان آن‌ها را چنین مورد خطاب قرار مى ‏دهند: «چنان غرب در نظر یک قشرى از این ملت جلوه کرده است که گمان مى‏ کنیم غیر از غرب دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگى فکرى، عقلى و مغزى غربى منشأ اکثر بدبختى‏ هاى ملت‏‌ها و ملت ما نیز هست.» (۲)

پیش از پیروزى انقلاب اسلامى ایران باوجود هیاهوهاى زیادى که در تبلیغ رشد فرهنگى کشور و مبارزه با بی‌سوادى مى ‏شد درصد بسیار زیادى از مردم ایران حتى در شهر‌ها بی‌سواد بودند.

نظام جمهورى اسلامى با توجه به رسالت فرهنگى که براى خود احساس مى‏ کرد نهضت سوادآموزى و مدرسه‏ سازى و افزودن فضاى آموزشى به خصوص پس از پایان جنگ را با جدیت و رشد شتابنده ‏اى پیگیرى نمود به طورى که در حال حاضر هر ساله بیش از صدهزار مترمربع به فضاى آموزشى کشور اضافه مى ‏گردد و این در حالى است که تعداد دانشجویان که قبل از انقلاب ۱۶۰ هزار نفر بودند و اکنون به بیش از یک میلیون نفر رسیده ‏اند و امکان ادامه تحصیلات تکمیلى براى بسیارى از رشته‏‌ها تا مقاطع عالى در کشور فراهم شده است.

در راستاى همین رشد فرهنگى قدرت ابتکار و خلاقیت اقشار ملت به ثمر نشسته و ضمن خنثى نمودن توطئه‏ هاى اقتصادى، علمى و تحریم ‏هاى دشمنان جهان هر ساله شاهد حضور نخبگان ایرانى در المپیاد‌ها و مسابقات در رشته‏ هاى مختلف در سطوح جهانى و کسب عناوین بر‌تر توسط این دانشمندان جوان است به نحوى که رتبه علمى ایران در سطح جهانیان از رشد چشمگیرى برخوردار شده است.

در زمینه مسائل اقتصادى نیز انقلاب اسلامى از‌‌ همان روزهاى اول پیروزى روح برابرى و نفى استثمار را در پیکر نیمه ‏جان اقتصاد کشور دمید و هر چند جنگ تحمیلى باعث شد که مدتى این برنامه به عقب بیفتد، ولى پس از پایان جنگ علاوه بر بازسازى خرابى‏ هاى جنگ تحمیلى طرح‏ هاى بزرگى اجرا شد که از جمله مجتمع‏ هاى بزرگ تولید فولاد، احداث چندین سد بزرگ و منحصر به فرد با دانش صددر صد بومى، تأسیس کارخانجات متعدد سیمان، راه‏ اندازى نیروگاه ‏هاى مختلف برق، گسترش راه‏ آهن و بنادر و اجراى پروژه‏ هاى مختلف در امور کشاورزى، صنعتى- پالایشگاهى، نفت، گاز و پتروشیمى و... را مى‏ توان نام برد که علاوه بر تامین نیاز داخلى، کشور را از حالت واردکننده این اقلام و خدمات به یکى از صادرکنندگان آن تغییر داده و باعث شد کشور ما از اقتصاد تک محصولى نجات یابد، صادرات غیرنفتى افزایش یابد و ثروت کشور در مسیر عدالت اجتماعى و توزیع عادلانه قرار گیرد.

دستاوردهاى نظامى و دفاع قهرمانانه در جنگ تحمیلى

بهترین تحلیل در مورد دستاورد جنگ تحمیلى را امام خمینى (ره) بیان فرمودند: «... ما در جنگ پرده از چهره جهانخواران کنار زدیم. ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته‏‌ایم. ما در جنگ به این نتیجه رسیده‏‌ایم که باید روى پاى خودمان بایستیم... تنها در جنگ بود که صنایع نظامى ما از رشد آن چنانى برخوردار شد و از همه مهم‏‌تر استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق یافت...» (۳)

این جنگ علاوه بر حفظ عزت و اقتدار ملت ایران باعث خودکفایى در اکثر زمینه ‏هاى نظامى و تسلیحاتى شد به نحوى که ایادى استکبار دیگر قدرت تهدید و تهاجم به منافع ایران را نداشته و ندارند.

در حال حاضر بیشتر جنگ ‏افزارهایى که در ارتش و سپاه به کار گرفته مى ‏شود ساخت کارخانجات داخل است. پیشرفت‏ هاى قابل ملاحظه ‏اى که در تولید انواع موشک ‏‌ها، توپ‏‌ها، خمپاره‏ انداز‌ها، تهیه قطعات یدکى بالگرد‌ها و هواپیما‌ها و سیستم ‏هاى کنترل رادارى و جنگ الکترونیک توسط ارتش، سپاه و وزارت دفاع صورت گرفته نمونه‏ هاى روشنى از خودکفایى نظامى است.

علاوه بر تولید تجهیزات نظامى کشورمان در حال حاضر از نظر تعمیر و نگهدارى و مدرنیزه کردن سلاح ‏هاى جنگى و آموزش به مرز استقلال دفاعى رسیده به طورى که مى توان گفت نیروهاى مسلح ایران در حال حاضر در ردیف قوى ‏‌ترین ارتش‏ هاى دنیا قرار گرفته ‏اند.

دستاوردهاى علمى انقلاب

روحیه خودباورى و اعتماد به نفس ملى که انقلاب اسلامى ایران در مردم ایجاد کرد عرصه‏ هاى علمى را نیز در بر گرفت. گذشته از افتخارآفرینى‏ هاى دانش ‏پژوهان جوان و نوجوان ایران زمین در مسابقات آکادمیک و المپیادهاى علمى، دستاوردهاى شگرف زیر را نیز مى‏ توان در این زمینه فهرست نمود:

ـ دستیابى به فناورى صلح ‏آمیز هسته ‏اى
ـ پیشرفت و بومى ‏سازى صنعت هوافضا، ماهواره ‏‌ها و پهپاد‌ها
ـ دستاورهاى بزرگ در زمینه سلول‏ هاى بنیادین
ـ خودکفایى در تولید داروهاى پزشکى و ضدسرطان که انحصار ساخت آن در دست چند کشور خاص بود به نحوى که در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد داروهاى مورد نیاز کشور در داخل تولید مى ‏شود.

در خاتمه باید یادآور شویم که تأثیر انقلاب اسلامى و به ویژه شخصیت امام خمینى (ره) باعث شد که مظلومین و به خصوص مسلمانان هویت خود را بازیابند و احساس عزت کنند و این به برکت تحقق انقلاب اسلامى مردم ایران و خون صد‌ها هزار شهیدى است که براى آبیارى این «شجره طیبه» و در راه خدا اهدا شد.

منابع:
۱ـ روزنامه کیهان، ۲۲ آذر ۱۳۶۹
۲ـ صحیفه نور، ج۱۷، ص۶۳
۳- صحیفه نور، ج۲۱، ص ۹۴

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.