دوشنبه 19 دی 1401 | 13:08
تاثیر ارز سهمیه‌ای دربازارارز، قطعا اثرش منفی است بانک مرکزی انقلابی

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" درحالی که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ازپرداخت۳میلیارد دلاردرقالب سهمیه ۲۰۰۰دلاری در۹ماهه امسال خبرداده است برخی کارشناسان معتقدند سود ارز سهمیهای اغلب به جیب دلالان می‌رودوبانک مرکزی لازم است جلوی آن را بگیرد.
کمیسیون اقتصادی مجلس : درپاییز 1401، بررسی روند روزانه نرخ ارزدر بازارغیررسمی تهران وبازار متشکل (توافقی) نشان می‌دهد که نرخ توافقی به‌صورت کاملاً منفعلانه درحدمتوسط 2هزارتومان پایین‌ترازنرخ غیررسمی به فروش میرسد. بدلیل جذابیت دراختلاف قیمت اسکناس دردو بازارمتشکل وغیررسمی تقاضای اسکناس از بازار متشکل افزایش داشته است به‌طوری که میزان فروش روزانه در این بازار از حدود 12میلیون دلاردرشهریورماه به 25 میلیون دلاردر اواخر آذر رسیده است.
با توجه به میزان فروش روزانه بازارمتشکل پیش‌بینی می‌شود که مجموع فروش اسکناس در صرافی‌ها در نه‌ماهه سال جاری بین 3.5 تا 4.5 میلیارد دلار باشد.
به گزارش تسنیم،درادامه تعدد نرخ ها ی رسمی وفاصله معناداربابازارغیررسمی،اتکاء خطرناک سیاست‌گذاربه آمار گمراه‌کننده مازادعرضه در سامانه نیما، عدم پذیرش واقعیت افزایش نرخ ارز متناسب با واقعیت‌های اقتصادی، خروج 10 میلیارد دلار ارز به‌صورت اسکناس و حواله از فرآیندهای رسمی با ادامه رویه فعلی اهم مسائلی است که تحت‌الشعاع نگاه کوتاه‌مدت تصمیم‌گیران در حوزه ارزی قرار گرفته است.
در ابتدای دی ماه میزان فروش روزانه اسکناس به بیش از 20 میلیون دلاررسیده است که با درنظرگرفتن مداخلات احتمالی در بازارغیررسمی بهمعنی فروش بیش از 7 میلیارد دلاراسکناس خواهد بود.
با توجه به حجم معاملات بازار متشکل به‌طور تقریبی می‌توان گفت که در 9 ماهه سال جاری قریب به 3 میلیارد دلار(مشخصاً) صرف ارز سایر (سهمیه 2000 دلاری به ازای کارت ملی) شده است.
حداقل 150 هزار نفر با کارت ملی معادل 3 میلیارد دلار ارز سهمیه‌ای گرفتند
از سوی دیگر ارز مسافری قابل‌توجهی در سه ماه اول سال که ارز سایر وجود نداشت، تخصیص داده شده است، با فرض فروش ارز سایر به‌میزان 3 میلیارد دلار از ابتدای سال تا آذرماه حدود بیش از 150هزار نفر با ارائه کارت ملی اقدام به خرید ارز تحت سرفصل سایرکرده‌اند،دراین بین مشاهدات میدانی تأییدمی‌کردکه نقش اجاره کارت ملی وسوء استفاده از کد ملی افراد در ایجاد تقاضای کاذب با هدف سفته‌بازی نقش جدی داشته است.
از طرفی تا اوایل آذرماه سال جاری، روزانه 100هزار دلار اسکناس به متقاضیان سفر به خارج از کشور با نرخ 29,100 تومان ارائه شد که مصداق دادن 180میلیارد تومان یارانه به مسافرت‌های خارجی صدک‌های بالای درآمدی جامعه و بی‌عدالتی بود که پس از طرح آن در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس ‌کل سابق بانک مرکزی این نرخ ترجیحی مسافری در دستور حذف قرار گرفته است.
اختصاص ارزسهمیه‌ای بانظربرخی کارشناسان اقتصادی موردانتقاد است.یکی ازاساتید اقتصاد داشگاه شهید بهشتی ، به خبرگزاری فارس گفت: بانک مرکزی می‌گوید هرکس می‌تواند 2هزار دلار ارز به نرخ توافقی بگیرد، حال سؤال اینست که این سهمیه‌هاکجا می‌رود درواقع درجیب دلالان وقاچاقچیان می‌رود، اما بخشی ازاین دلارها در خانه‌ها حبس می‌شود و بخشی نیز تبدیل به خرید خانه در خارج از کشور می‌شود. در شرایطی که منابع ارزی کم است، چرا باید سهمیه در نظر بگیریم؟
ادامه این اقدام باعث ایجادرانت برای گروهی از افراد می‌شوددر حقیقت، عمده این رانت به جیب عده معدودی می‌رود که بااجاره کارت ملی مردم اقدام به خرید این ارزهای دولتی می‌کنند.ودیگرباکمبوددرمنابع ارزی قیمت ارزوسپس اجناس را بالا می برد.اما دست اندر کاران :آیا ممکن است تدبیری نداشته یا تدبیری اشتباه داشته باشند یا شناخت ومعرفت لازم رانداشته یافکرشان باباورهای اسلامی ومردمی نخواندشایدهم نیتشان چیزدیگری باشد بسیجی پیشکسوت محمد صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.