یکشنبه 17 دی 1402 | 09:19
حمله سایبری وانحصار در پرداخت الکترونیک بهای سوخت(چه مرجعی پاسخگو است)

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"فعالیت انحصاری یک شرکت پرداخت الکترونیک،ازعوامل تکرارحمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت درجایگاه‌ها است.چراهرگونه فعل وترک فعل دراین حوزه شفاف.. ..متاسفانه درآبان 1400این اتفاق رخ داد.پس ازآن هم صنف جایگاه داران سوخت کشور، برای نوسازی و همچنین تغییر نظام توزیع هدفمند یارانه سوخت اقداماتی انجام داد. برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه فراخوانی صادرکردیم و شش بانک برای همکاری، اعلام آمادگی کردند وخواسته‌های آن‌ها نیزمنطقی بود.در این شرایط، نیازی به تامین منابع مالی از سوی دولت نبود و حتی تفاهم نامه‌هایی را هم با چند بانک امضا کردیم اما علاقه‌مندی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درسال 1400به حفظ وضع موجود و همچنین تلاش شرکت پرداخت الکترونیک برای حفظ این وضع، مانع ازانجام کار‌ها شد.
شرکت پرداخت الکترونیکی که درجایگاه‌های سوخت فعالیت دارد براین بازارتسلط دارد، فقط به شرط این که خودش مجری طرح‌ها باشد می‌پذیرفت که طرحی اجرا شود.
یکی از دستگاه‌های امنیتی تصویب کرد که نباید فقط یک شرکت پرداخت در جایگاه‌های سوخت حضور داشته باشد. این مصوبه به شرکت‌های تابعه وزارت نفت ابلاغ شد و منظور از آن، این بود که شرکت‌های پرداخت الکترونیک دارای مجوز از بانک مرکزی، پس ازاخذ مجوزازدستگاه‌های نظارتی وبازرسی درحوزه‌های مختلف، می‌توانند تجهیزاتی در جایگاه‌های سوخت نصب کنند و تراکنش‌ها ازطریق آن‌ها انجام شود. تسلط یک شرکت پرداخت الکترونیک درجایگاه‌های سوخت غیرقانونی است.بانک مرکزی هم دراین زمینه پیگیری انجام داده وقطعا با شورای عالی فضای مجازی هم مکاتباتی داشته است. اگر این اتفاق می‌افتادوشرایط رقابتی می‌شد،فناوری‌های نوین وتسهیل بیشتربرای مردم و جایگاه های سوخت اتفاق می‌افتاد اما انجام نشد.
حمله سایبری دوم رخ داده،اظهارنظر‌های مسئول،پیرامون سامانه‌های پرداخت الکترونیک بانکی است.
سخنان رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره احتمال نفوذ از طریق سامانه‌های دریافت و پرداخت بانکی،است.
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور با تاکید بر این که هرگونه فعل و ترک فعل دراین حوزه باید شفاف شود،افزود:تصمیم مااین است که پس ازمسجل شدن هک جایگاه های سوخت از طریق سامانه‌های بانکی، به صورت رسمی از این شرکت پرداخت الکترونیک شکایت کنیم.
قرارداد‌های این شرکت پرداخت الکترونیک برای فعالیت در جایگاه‌های سوخت، اصولا از ابتدا یکساله بوده و سپس به صورت خودکار تمدید می‌شده؛ تراکنش‌های میلیونی که در جایگاه‌های سوخت اتفاق می‌افتد برای شرکت‌های پرداخت الکترونیک عایدی و درآمدی دارد که از طریق بانک مرکزی وصول می‌شود؛ ضمن اینکه رتبه این شرکت را در بین شرکت‌های پرداخت الکترونیک بالا می‌برد اما دستگاه‌ها و تجهیزاتی که این شرکت در جایگاه‌ها نصب کرده، بسیار معمولی است و شرکت‌های مختلفی موفق به ساخت آن‌ها شده‌اند. قول شفاف سازی داده بودند منتظریم. گردآوری بسیجی پیشکسوت محمد صادقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.